Jimmy Bach bruger mobilen som sit vigtigste værktøj i dagligdagen

Mobilen er medarbejdernes tommestok

På Entreprenørgården i Silkeborg foregår fordelingen af arbejdsopgaver via mobiltelefonen. Det skaber ejerskab og sparer kostbar transporttid, der i stedet kan bruges på at løse opgaven.

Af Sebastian Cappelen 17/06/2015

Klokken er syv tirsdag morgen på Tietgensvej i Silkeborg. Udenfor holder Jimmy Bachs orange varevogn med trailer og en potent græsslåmaskine til kommunens grønne arealer. Jimmy Bach arbejder som maskinfører hos Entreprenørgården i Silkeborg og har netop drukket morgenens sidste kaffetår og har taget den orangefarvede Kansas-jakke på.

Ligesom hos Entreprenørgårdens 155 andre ansatte så tikker dagens arbejdsopgaver ind på mobiltelefonen. Jimmy Bach har netop åbnet dagens opgaveliste på sin iPhone, og her står programmet bl.a. af græsslåning af boldbaner.

- Telefonen er vores vigtigste arbejdsredskab, og om du vil - en moderne tommestok, der fungerer på linje med skovl og beskærersaks. Den giver os lov til at styre vores hverdag og gør, at vi hver især kan styre i hvilken rækkefølge, vi skal løse opgaverne. Samtidig kan vi registrere, så snart opgaven er udført. Det er med til at give ejerskab, siger Jimmy Bach, der også er en af Entreprenørgårdens tillidsrepræsentanter. 

LÆS OGSÅ: Her er ledelse et parløb

Større fleksibilitet

Opgavefordeling via mobilen giver ikke kun ejerskab. Det giver også fleksibilitet og betyder, at de ansatte ikke skal runde kontoret, inden de starter arbejdsdagen.

- Vores kunder kan gå direkte til os og bestille os til en opgave, og vi kan sende regningen direkte, når den er udført. Og det er også et aktivt redskab i marken. Hvis vi ser noget, der er galt i kommunen, så kan vi tage et billede og høre, hvem der har mulighed for at løse det, siger Jimmy Bach.

Sparer tid og plads

Entreprenørgården har siden 2007 kørt med selvstyrende grupper. At være fuldt digital giver ikke kun engagerede medarbejdere, der tænker selvstændigt. Det sparer også tid og betyder, at alle biler og materiel ikke fylder op og optager plads på Tietgensvej 5, hvor Entreprenørgården holder til.

LÆS OGSÅ: Fra kørebog til iPads

Simpelthen fordi medarbejderne har mulighed for at tage deres arbejdsvogn med hjem efter fyraften. Fordelene er åbenlyse, mener entreprenørchef Asbjørn Dam Jørgensen, der vurderer, at man sparer op til to timer i transport om dagen.

- De fleste kender størrelsen på en rendegraver. Ja, den fylder godt i landskabet. Det samme gælder de cylinder-græsklippere, som man bruger til at klippe kommunernes fodboldbaner. De har en arbejdsbredde på 6-8 meter. Silkeborg er jo en landkommune og mange her har godt med plads derhjemme og bor fx på et nedlagt landbrug. Det betyder samtidig, at de næste morgen kan tage direkte ud på en opgave og ikke skal ind forbi kontoret. Dermed sparer de en masse tid på transport. Det giver en klar fordel, forklarer Asbjørn Dam Jørgensen.

Det betyder også, at de ansatte er tættere på opgaverne i og med, opgaverne bliver fordelt efter, hvor de ligger geografisk. Ifølge Asbjørn Dam Jørgensen så tager omkring 50 procent af de ansatte direkte ud på en opgave.

Mobilen kan læse mails op

Mobiltelefonen giver også helt åbenlyse fordele ved, at den giver adgang til mange af de informationer, som man har brug for, når man er ude på en opgave.

- Smartphonen er blevet vores gennemgående værktøj, som hjælper os mange gange i løbet af dagen og som vi nu slet ikke kan undvære. Vi får al nødvendig information ud på smartphonen, så vi ikke behøver at komme forbi formandskontoret. Det er fx opgaver, så vi kan finde en ny opgave på smartphonen, når vi er færdige med en anden. Det kan være kort over, hvilke veje, der skal fejes og meget andet. Smartphonen er også en stor hjælp for vore læsesvage medarbejdere, i og med, at smartphonen kan læse mails op, og du kan indtale en mail og så få den sendt på skrift, siger Ronny Kjær Laumann, der er fællestillidsrepræsentant. 

Ifølge Asbjørn Dam Jørgensen så opstod idéen til den mobile fjernstyring af opgaverne, da de var på besøg hos en privat entreprenør, hvor de kunne se, hvor mange ressourcer den mobile løsning sparede entreprenøren for.

- Siden er det os, der har haft besøg af kollegaer fra andre kommuner. Selv om det var en udfordring at indføre, så er jeg ikke i tvivl om at det både sparer os tid, papirarbejde, giver mere medejerskab til medarbejderne og i sidste ende er med til at styrke vores konkurrenceevne, fortæller han.

 

Om mobilsystemet på Entreprenørgården i Silkeborg

Systemet er indrettet sådan, at Entreprenørgården kan sende opgaver ud fra økonomisystemet til mobilen. Samtidig er økonomisystemet aktiveret og klar til at modtage data retur fra medarbejderne. Det gør det muligt at sende regningen umiddelbart efter at opgaven er udført.

Systemet giver mulighed for at se, hvilke opgaver medarbejderne er i gang med her og nu. Det giver et langt bedre overblik over igangværende opgaver i forhold til tidligere.

Systemet giver mulighed for at indsamle valide nøgletal på udvalgte opgaver, som fx slåning af en fodboldbane. Her indtaster man det slåede antal kvm. sammen med antal timer og maskine.