Hav en medarbejder, som er opmærksom på og guider borgere ved ankomst og ventetid.
Samskabelse
Skab effektiv betjening i åbningstiden og arbejdsro i andre tidsrum. Luk f.eks. for betjening i mindre tidsrum.
Læg mærke til, hvordan borgerne bruger borgermodtagelsen, og tilpas rum og genstande derefter.
Skab en afslappet stemning ved at indrette borgermodtagelsen med ´hjemlige´ ting, som f.eks. planter og bløde stole.
Giv medarbejderne redskaber til at aflæse og betjene borgere med særlige behov. Lær f.eks. af lokale aktører, som kender typiske borgergrupper godt.
Brug hjemmesiden til at vejlede og informere borgere inden et besøg. Fortæl f.eks., hvilke dokumenter borgerne skal medbringe ved nyt pas.
Opdag og forebyg konflikter så tidligt som muligt. Læg mærke til, om borgeren spejler jeres kropssprog og ansigtsmimik.
Mød borgerne i øjenhøjde. Det gør I f.eks. ved at tale hverdagssprog eller bruge kropssprog og humor i dialogen.
Samspil om den gode borgermodtagelse har til formål at inspirere kommunale forvaltninger til at gøre møder med borgere bedre.
Samarbejd om at skabe faste og professionelle rammer for møder med borgerne, f.eks. ved hjælp af en tavle eller kalender.