Formand for Bornholms Lærerforening Christian Faurholdt Jeppesen glæder sig over, at de fælles kursusgange for tillidsrepræsentanter og ledere fortsætter herfra.

Når tillidsrepræsentanten og leder bliver en duo

Før i tiden gik tillidsrepræsentanten som oftest til møde med de andre tillidsrepræsentanter. Og skolelederen med de andre ledere. Men af hensyn til arbejdsmiljøet på de bornholmske skoler er der nu skabt grobund for et tæt samarbejde mellem tillidsrepræsentant og leder.

Af Personaleweb 24/10/2013
KL,
LC

Det er ikke altid nemt at begynde på en ny arbejdsplads, hvad enten man er erfaren eller nyuddannet lærer. Christian Faurholdt Jeppesen, der er formand for Bornholms Lærerforening bruger ordet ’praksischok’ om oplevelsen af ikke at falde til blandt nye kolleger i et nyt miljø.

For at afhjælpe netop dette praksischok og for at forebygge, at nyansatte lærere bliver stressede og langtidssygemeldt, tog han og skolechef i Bornholms Regionskommune Steen Ebdrup sidste år initiativ til et forløb, der har forpligtet tillidsrepræsentanter og ledere fra øens 13 skoler på et tæt samarbejde lige siden.

Det handler om, at lærernes tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant og lederen på skolen er i så tæt, daglig dialog, at ingen problemer relateret til arbejdsmiljøet når at vokse sig uløseligt store.

”Tillidsrepræsentanterne på de enkelte skoler har fingeren på pulsen fra møderne i de faglige klubber. De kender til de frustrationer, der måtte være og kan derfor også gøre lederen opmærksom på, hvad der kan give problemer”, forklarer den bornholmske lærerformand Christian Faurholdt Jeppesen. Det vigtigste for arbejdsmiljøet er derfor, at lederne altid vender med tillidsrepræsentanterne, hvad der er i sigte af omstruktureringer og andet, mener han.

Skolerne bytter leder og TR 

Midtvejs i forløbet, der var designet af ledelsesstrateger fra konsulentfirmaet Resonans, tog de nye makkerpar på besøg på hinandens skoler. Forud for besøgene havde alle ledere og tillidsrepræsentanter, to og to, formuleret en række spørgsmål til deres egen lærergruppe om dennes trivsel. Nu var det imidlertid ikke dem selv, der skulle stille spørgsmålene, men derimod den gæstende tillidsrepræsentant og leder fra en anden skole.

Skolechef Steen Ebdrup og Christian Faurholdt Jeppesen er enige om, at konceptet avlede nogle andre og bedre svar, end man havde fået, hvis lærerne talte direkte til egen leder.

”Jeg tror, man fik nogle mere åbne og ærlige svar på den her måde”, siger Christian Jeppesen, der tilføjer, at de bedste spørgsmål, når det handler om at blive klog på arbejdsmiljøet, er de spørgsmål, som ingen med daglig gang på skolen ville have tænkt på at stille, men som automatisk kommer, når to fremmede står på en skole, de ikke kender.

Forløbet var koncentreret om fire måneder, men lever efter en positiv evaluering videre. Ledere og tillidsrepræsentanter er blevet enige om at deltage sammen på to årlige kurser. Det næste er planlagt til d. 26. september og her er overskriften ’Konflikthåndtering’.

Den bornholmske lærerforening og kommunes projekt for ledere og tillidsrepræsentanter har modtaget støtte fra KL og Lærernes Centralorganisation, der med projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’ har ønsket at motivere skoler og kommuner landet over til at sætte fokus på arbejdsmiljøet.

Om projektet
  • KL og Lærernes Centralorganisation (LC) står bag projekt Nye veje til fastholdelse af lærere.
  • Sammen har KL og LC har iværksat projektet med det mål at modvirke sygefravær og tidlig pensionering.
  • De 12 projekter har været gennemført i perioden 1. april 2012 frem til sommer/efterår 2013.
  • Læs mere om projektet og opdag flere indsatser mod sygefravær