
Hvordan trives medarbejderne på de kommunale arbejdspladser?
Et sundt psykisk arbejdsmiljø og god tid til kerneopgaverne giver de ansatte i kommunerne arbejdsglæde og lyst til at blive i jobbet. Tre rapporter fra 2009 tegner et billede af personalepolitikken.
Gennem tre rapporter baseret på en spørgeskemaundersøgelse og en uddybende interviewundersøgelse tegner der sig et billede af, hvordan ansatte i kommuner og regioner oplever deres arbejdsliv.
De tre rapporter fra den personalepolitiske undersøgelse indeholder:
Et aktuelt billede af den personalepolitiske situation i kommuner og regioner
Rapporten tegner et aktuelt samlet billede af hvor stor medarbejdertilfredsheden er hos kommunalt og regionalt ansatte, og hvad der spiller ind på deres opfattelse. Overordnet viser rapporten, at der er en høj grad af medarbejdertilfredshed.
Værdier og motivation blandt ansatte på kommunale og regionale arbejdspladser
Faglighed og effektivitet vægtes højt, mens den lavest rangerede værdi er 'loyalitet i forhold til ledelsesbeslutninger'.
Attraktive arbejdspladser i kommuner og regioner
Hvilke arbejds- og personaleforhold er attraktive og fastholder medarbejdere i kommuner om regioner? Interviewundersøgelsen viser blandt andet, at den attraktive arbejdsplads har et velfungerende psykisk arbejdsmiljø. Flere medarbejdere peger også på, at organiseringen af arbejdet på deres arbejdsplads medvirker til, at travlhed og manglende kvalitet i opgaveløsningen ikke udvikler sig til stress og dårligt psykisk arbejdsmiljø.