Stemningskurver – hvornår trives du bedst?

Metode kan bruges til at undersøge og synliggøre, hvilke typer opgaver man trives bedst med og dermed give et fingerpeg om foretrukne kompetencer. Du kan bruges metoden til at arbejde med dit eget arbejdsliv og din strategi for fremtiden.

Af Kompetencernes ABC 31/05/2016

Tegn et koordinatsystem med tid ud af den vandrette akse og stemning op ad den lodrette. Beslut dig for et givet tidsrum; alt fra en uge til et år. Tænk over de projekter eller arbejdsopgaver du har været involveret i gennem perioden. Sæt et kryds i koordinatsystemet for hvert projekt/opgave således at de passer i tid (vandret), og efter hvor god en oplevelse det var for dig at deltage. ”God” kan defineres som ”lærerig”, ”morsom”, ”energigivende” eller hvilken mening, der passer sig bedst.

Illustration: Stemningskurve
Indsæt alle projekterne/opgaverne i systemet som små markeringer og forbind så disse markeringer.

Vurdér med det udfyldte diagram:

  • Hvad karakteriserer opgaver/projekter med høj værdi forskelligt fra dem med lav værdi?

  • Hvordan kan jeg få flere høj-værdi-opgaver?

  • Hvordan kan lavenergi opgaver forandres i fremtiden, så de får et højere niveau?

  • Er der særlige kompetencer, der adskiller høj-værdi-opgaverne fra de lavere?

  • Hvilke rammer og betingelser karakteriserer opgaver/projekter med høj værdi?

  • Hvem samarbejdede du med, og hvilken betydning kan dette have?

Metoden kan også bruges på arbejdspladsen som et kollektivt strategiværktøj. Ved at sammenligne personalegruppens stemningskurver kan man arbejde med at skabe en arbejdsplads, hvor alle trives, og dermed arbejder med høj kvalitet.

MUS-automaten

Her kan du danne et MUS-skema

Gå til MUS-automat

Den Kommunale Kompetencefond

Søger I støtte til kompetenceudvikling? Den Kommunale Kompetencefond støtter dig med op til 25.000 kr. til kompetencegivende uddannelser. For at kunne søge skal man være omfattet af en overenskomst mellem KL og et af de forbund, der er med i aftalen om fonden.

Læs mere om hvem der er omfattet af aftalen, og hvordan du søger her

Debatværktøjet

Her finder du et debatværktøj til kompetenceudvikling i MED-udvalget og på arbejdspladsen

Gå til debatværktøjet