Det er i dag en ledelseskompetence at forstå forskellige faggruppers værdier og logikker, lyder det fra to antropologer, der arbejder på at udbrede antropologiens metoder til bl.a. kommunerne.
Læs mere
Et multicenter er en anderledes arbejdsplads, der giver mulighed for at bruge flere forskellige kompetencer, fortæller social- og sundhedsassistent.
Læs mere
Vi skal udvikle medarbejderne til at blive mere konstruktivt kritiske over for ny teknologi og gå væk fra tankegangen: "Hvis teknologien ikke virker, må der være noget galt med praksis," siger…
Læs mere
Vordingborg Kommune har indledt et samarbejde med Institut for Antropologi på Københavns Universitet. De studerende får lov at bruge kommunen som laboratorium. Kommunen får til gengæld viden og…
Læs mere
Velfærdsteknologi er ikke blot en snuptagsløsning, der kan effektivisere omsorgsarbejdet. Velfærdsteknologi stiller nye krav til borgerne og giver fagprofessionelle nye roller, viser antropolog Nete…
Læs mere
Projektet ”Sikkert seniorliv” bruger antropologien i arbejdet med at forbedre de ældres livskvalitet. Læs her, hvordan de gør, og hvad de får ud af det.
Læs mere
Som medarbejder har du måske oplevet, at en borger henvender sig til dig med ny viden, som vedkommende har fået på Facebook. Men hvad gør man i sådan en situation? Få fem gode råd fra antropolog…
Læs mere
Ikke alle ældre ønsker at tage imod kommunens tilbud om aktiviteter og sundhedsfremme. Det kan stille medarbejderne i et svært dilemma, for kan man tillade, at borgerne ’går i hundene’. En antropolog…
Læs mere
Hvad får en kommune ud af at bygge et multicenter, der rummer både plejeboliger, sportshal, sundhedspleje, aktivitetscenter, café og meget andet i ét? Et stærkt fællesskab på tværs af generationer og…
Læs mere
Da Gitte Løvgren efter et uddannelsesforløb i antropologi på Københavns Universitet kom tilbage til sin lederstilling i Odsherred Kommune, var hun ikke længere den samme. "Mine beslutninger er bedre funderet," lyder det.
Læs mere
Nye tiltag skal kobles tydeligt til eksisterende praksis, og så skal medarbejdere og ledere selv definere deres egen indsats. Det er hemmeligheden bag kompetenceudvikling, der rykker, viser succesfuldt demens-projekt.
Læs mere