"Vi giver hverken pisk eller gulerod"

Koordinatorer: Vi kan hverken give pisk eller gulerod

De senere år er der opstået mange nye stillingsfunktioner, der koordinerer, driver processer og leder uden personaleansvar. Det kræver nye kompetencer og bevidsthed om sin egen rolle, fortæller to kommunale koordinatorer.

Af Dorthe Bach - COK 19/11/2014

Koordinator, tovholder, faglig konsulent. Titlerne kan være forskellige, men fælles for dem er, at der er en eller anden form for ledelse i dem, uden at personaleansvaret følger med. Og den position kan være både spændende og udfordrende. Det har blandt andre Eva Hjelms, Helsingør Kommune og Bilgen Kaya, Solrød Kommune, oplevet.

Eva Hjelms arbejder til dagligt som regional kulturkoordinator i Helsingør Kommune; en stilling, der blev oprettet tilbage i 2007, og som skulle være med til at sikre kultursamarbejdet på tværs af
kommunerne.

- Jeg har en koordinator-titel og har ofte forskellige kasketter på. Nogle gange er jeg sekretær, andre gange projektmedarbejder og igangsætter. Det kan være vanskeligt at finde ud af, hvornår jeg skal have hvilken kasket på. Jeg skal drive processer uden at være leder. Mit mandat er sjældent defineret, og det gør det ofte svært at finde ud af, hvornår og hvordan jeg skal forholde mig til eksempelvis et projekt, forklarer Eva Hjelms

Også Bilgen Kaya kender til de udfordringer, Eva Hjelms beskriver. Hun arbejder til dagligt som beskæftigelseskoordinator decentralt i Solrød Kommune.

- Vi har ikke nogen mellemledere der, hvor jeg sidder. Så jeg fungerer både som driftsleder og fagleder, men har ikke noget personaleansvar. Det kan give nogle udfordringer i hverdagen, forklarer Bilgen Kaya og fortsætter:

- Jeg kan hverken give pisk eller gulerod og er afhængig af en personaleansvarlig leder. Det kan være svært, for jeg står sådan lidt i midten og er ofte budbringer mellem leder og medarbejder.

Klarhed omkring betydningen af egen rolle
For Bilgen Kaya og Eva Hjelms har en del af løsningen n været efteruddannelse i specifikt at håndtere rollen som leder uden ledelsesansvar. Det har styrket deres ledelseskompetencer, og de har begge fået mere klarhed over
deres rolle og arbejdsfunktion.

- Det er første gang, jeg arbejder som koordinator, og jeg var slet ikke klar over, hvor meget ledelse, jobbet indebærer. Dernæst er jeg forholdsvis ung og har måske haft lidt svært ved at træde i karakter, fortæller Bilgen Kaya

For Eva Hjelms er det rart at få mulighed for at reflektere over egen rolle og få nogle begreber, man kunne sætte på de frustrationer og uklarheder, man ofte har i hverdagen.

- Jeg synes, at mange af de værktøjer, man ofte får på generelle projektlederkurser ikke kan hjælpe mig i min arbejdsfunktion. For som projektleder får du f.eks. ofte mulighed for at sætte dit hold. Det er ikke den virkelighed, jeg arbejder i. Ofte er der slet ikke noget hold og projektledelse er meget ad hoc, fortæller Eva Hjelms.

- På mit arbejde lægger vi skinnerne, mens vi kører, og hvem bestemmer så egentlig? Og hvad er forventningerne? Jeg er blevet bedre til at stille konstruktive spørgsmål i starten af processen, så der kommer klarhed over roller og struktur. For det er jo mit ansvar at skabe klarhed. Jeg kender nu mit mandat og er blevet mere bevidst om, hvad det præcis er, der bliver forventet af mig.