Kulturanalyse

En kulturundersøgelse bruges til at få indblik i, hvilke mere eller mindre skjulte værdier, holdninger og omgangsformer, der styrer en virksomhed.

Af Personaleweb 22/01/2009

Men det kan være svært at undersøge og beskrive den kultur, man selv er en del af. De værdier, holdninger og omgangsformer, som præger kulturen, præger jo også de deltagende i kulturen. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på denne begrænsning.

Undersøgelsens faser:

  1. Nedsættelse af en mindre arbejdsgruppe - evt. fra MED/SU til at forberede og efterbehandle undersøgelsen
  2. Udformning af undersøgelsen. Først må det afklares, hvilket tema/område man ønsker at afdække. Inden for dette tema vurderes det hvilke aspekter, der ønskes at fokusere på. Der kan spørges ud fra forskellige vinkler af temaet.
  3. Besvarelserne skal analyseres og fortolkes. Det kan være arbejde for hele SU/MED.
  4. Resultater og SU/MED tolkninger fremlægges for medarbejderne. Der lægges op til en drøftelse af arbejdsgruppens tolkninger af undersøgelsen. Det er vigtigt, at alle kan genkende og acceptere det billede, der bliver tegnet, da det vil danne grundlag for eventuelle ændringer.