Plejerpersonale i Furesø Kommune er bedre rustet til at klare borgere, der mobber

Medarbejdere tæt på borgerne trodser mobning

Ældreplejen i Furesø Kommune satte fokus på mobning fra borgernes side. Med åbne møder og en mobbepolitik har de sendt trivslen i top og sygefraværet i bund.

Af Sofie Refsgaard 17/04/2013

Højt sygefravær, mange vikarer, nye og ofte ufaglærte kolleger gav en del medarbejdere med et lavt energiniveau i Ældreplejen i Furesø Kommune.

For at bryde mønstret søsatte kommunen 'Projekt Trivsel' med støtte fra Forebyggelsesfonden.

Trivselsundersøgelse fik mobning frem i lyset

En trivselsundersøgelse viste blandt andet, at omkring 13 procent af medarbejderne havde oplevet mobning i deres arbejde, En af dem var Camilla Danielsen. Som ny social- og sundhedshjælper oplevede hun at komme ud hos en borger, der lod sine frustrationer gå ud over hende.

- I begyndelsen lod jeg det gå ind ad det ene øre og ud ad det andet. Men efterhånden gik det mig på. Og til sidst brød jeg sammen og mistede lysten til at gå på arbejde, fortæller hun.

Mobbepolitik og åbne møder hjalp mod mobningen

Som en del af 'Projekt Trivsel' udarbejdede en arbejdsgruppe en mobbepolitik, som alle MED-udvalg i hjemmeplejen vedtog.

På temamøder talte medarbejderne for eksempel om, hvordan man slutter en samtale, hvor en borger kritiserer en kollega.

Og personalegruppen begyndte at holde åbne møder hver anden uge. Her fortæller medarbejderne om erfaringer og oplevelser ude hos borgerne eller tager dilemmaer op.

LÆS OGSÅ: Forebyggelse af mobning på arbejdspladsen

Leder og medarbejdere er glade for nye møder

- Vi bruger hinandens viden og erfaring til for eksempel at finde en fælles holdning til en borger, som mobber, så vi gør og siger det samme, når vi kommer hos borgeren. Men vi husker også at tale om de gode oplevelser, for eksempel at sige tak, når kolleger har hjulpet og støttet hinanden, fortæller Gitte Lindhardt, der er daglig leder af hjemmeplejen i Værløse.

Camilla Danielsen ved i dag, at hun gerne må sige fra og tale med sin leder eller tillidsrepræsentant, hvis hun igen oplever, at en borger mobber. Og hun er også glad for møderne, hvor der er plads til at fortælle om dagligdagens udfordringer med mobning.

- Man skal lige vænne sig til det, men det er rart at få fortalt, hvordan det er gået og at få tingene sagt uden at blive afbrudt. Men vi oplever også, at vi reagerer forskelligt på borgerne. Vi har ikke de samme grænser, slutter hun.

Målet med 'Projekt trivsel'

 

  • At sikre en opbremsning af nedslidning
  • At medarbejderne vurderer deres eget helbred højere
  • At sygefraværet reduceres
  • At medarbejder flowet reduceres
  • Ingen ubesatte stillinger
  • En uddannelsesplan for ufaglærte medarbejdere
Læs mere om Camilla Danielsen

Læs mere i artiklen 'Det er i orden at gå sin vej' på Videncenter for Arbejdsmiljø