Horsens hjemmepleje

Flyvende ledere skal skabe tryghed blandt medarbejdere og borgere på ældreområdet

Horsens Kommune investerer i et ledelseskorps, der skal kunne sætte sig i leder-stolen lokalt efter behov. Det sker ud fra mantraet: "Ingen medarbejder skal stå uden en leder".

Af Irene Aya Schou 14/03/2022

Et korps af ”flyvende ledere” bliver snart hverdag på sundheds- og ældreområdet i Horsens Kommune. Helt konkret ansætter man på Sundhed og Ældre tre ekstra ledere. De skal hjælpe og supplere de i forvejen 59 ledere på området.

Ekstra hænder ved uddannelse eller ferie

Det nye lederteam skal fungere som et internt vikarkorps. Teamet skal ikke være fast forankret ét sted men skal være i stand til med kort varsel at understøtte ledelsen på tværs af hele Sundhed og Ældre og kunne rykke ud til ledelsesopgaver på plejecentret, i hjemmeplejen, på daghjem, genoptræning, midlertidige pladser eller andet. 

- Det kan være ledere, der skal på ferie, på uddannelse, bliver sygemeldte, siger op eller ledere, der har brug for ekstra hjælp pga. ansættelsesopgaver, MUS-samtaler eller andet. Her kan den ekstra leder komme ud og være i nogle dage, uger eller måneder, siger Charlotte Gjørup, der er sundheds- og ældrechef i Horsens Kommune.

Ingen medarbejder skal stå uden leder

Charlotte Gjørup har ansvaret for den daglige styring, drift og udvikling af hele ældre- og sundhedsområdet. Et område, der tæller 1.550 medarbejdere, der hver dag leverer ydelser til mere end 5.000 af Horsens Kommunes borgere.

For medarbejderne betyder det nye fleksible lederteam, at de altid vil have en leder til stede til at varetage ledelsesopgaven.

- Er der en vakant stilling, skal ingen medarbejder eller borger opleve at stå uden ledelse af området, påpeger Charlotte Gjørup, der ikke selv har hørt om lignende 'flyver-ledere' på sundheds- og ældreområdet.

- Det er meget utraditionelt. Normalt laver man ikke en overkapacitet på tre ekstra lederstillinger, men jeg tror på, at det er godt givet ud i form af bedre trivsel til både ledere og medarbejdere og større kontinuitet til borgerne, siger hun.

Besøg hos 49 daglige ledere

Baggrunden for initiativet er generel stor udskiftning blandt de daglige ledere og et behov for større fleksibilitet. Sidste år havde Charlotte Gjørup 13 ledere, der forlod Sundhed og Ældre, og i de situationer er organisationen sårbar.

For at få indsigt i ledernes situation inviterede Charlotte Gjørup i 2021 sig selv på kaffe hos de 49 daglige ledere i Sundhed og Ældre. Det har givet hende en indsigt i, hvad der fylder hos dem. 

- Som daglig leder kan man godt føle sig ensom, stå med mange arbejdsopgaver og opleve at have langt til sparring. Jeg vil gerne have, at ledere bliver i Sundhed og Ældre, og at ledertrivslen er høj. Her kan lederkorpset give lederne et åndehul fx ved, at de kan tage på to dages efteruddannelse og vide, at en anden tager sig af vagtplaner og andre ting, siger Charlotte Gjørup. 

"Medarbejderne er mega utrygge, når lederen ikke er tæt på"

Det nye ledelseskorps skal starte op 1. maj 2022. Ansættelsessamtalerne finder sted i slutningen af marts. Laila Hay er næstformand i Område-MED og skal med til ansættelsessamtalerne. Hun er også med til at fastsætte de kriterier, de nye ledere skal vælges efter.

- Jeg synes, det er et rigtig godt initiativ. Jeg kan høre på medarbejderne, at de er mega utrygge lige så snart, at lederen ikke er tæt på, for hvem skal de så ringe til, hvis der er problemer. Jeg har talt med medarbejdere, der har oplevet fem forskellige ledere inden for fem år, og som ikke har fået afholdt MUS-samtale af den grund. Specielt i hjemmeplejen, hvor man arbejder meget alene, er der brug for at kunne få fat i en daglig leder, siger Laila Hay, der er social- og sundhedsassistent og selv arbejder på et plejecenter.

Kommunikation er vigtigste kompetence

Hun mener, at den vigtigste kompetence for de nye 'flyver-ledere' er gode kommunikative evner.

- De skal kunne tale med alle medarbejdere, være tillidsskabende og signalere, at de vil medarbejderne. Og så skal de have nerver af stål og kunne have mange bolde i luften, for det er lidt af en opgave at kunne være leder i alle dele af Sundhed og Ældre, siger Laila Hay.

For Charlotte Gjørup er det afgørende, at de nye ledere har ledelseserfaring og en sundhedsfaglig uddannelse. Det er derimod ikke et kardinalpunkt, om de er uddannede sygeplejersker. 

- I går ringede en mulig ansøger til mig og sagde: "Jeg har 12 års ledelseserfaring, men jeg er social- og sundhedsassistent. Vil du kunne bruge mig ind i det her." Og jeg svarede: "Ja, det kan jeg sagtens", siger hun. 

Ledelsesnetværk og sparring

De tre nye flyver-ledere vil udgøre en selvstændig ledergruppe, så de kan sparre med hinanden om deres særlige fokus og rolle. Organisatorisk vil ledelseskorpset blive placeret under en områdeleder, som skal holde ledermøder med dem. Teamet vil også komme med i et ledelsesnetværk for alle ledere i Sundhed og Ældre, der mødes fire gange om året og udvikles i samarbejde med HR.

- Det, der kommer til at batte noget, er, at skabe en god introduktion for de her ledere, så de kan agere, når de kommer ud. Vi skal støtte dem så godt som muligt. Men det er klart, at det skal være folk, der gerne vil det der med at være en dag her, en uge her og to måneder her, siger Charlotte Gjørup. 

LÆS OGSÅ: Revitalisering af den grundlæggende pleje kræver anerkendende ledere

Ledere på praksisbesøg

Charlotte Gjørup er selv uddannet bl.a. social-og sundhedsassistent, sygeplejerske og cand.cur. og indførte i 2021 obligatoriske praksisbesøg for alle ledere på Sundheds- og ældreområdet. Det betyder, at hver leder i Sundhed og Ældre tre gange om året skal tage på praksisbesøg i hjemmeplejen, på et plejecenter, akutpladser mv. og følge én medarbejder gennem en hel dag. 

For social- og sundhedsassistent Laila Hay betyder det meget, at Charlotte Gjørup selv går forrest med et godt eksempel og mener det, når hun taler om synlig ledelse. 

- Charlotte er foregangskvinde og trækker gerne selv i uniformen. Jeg anerkender hendes arbejde. Hun tænker på medarbejderne. Og hun gør en forskel, siger Laila Hay.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Kort om Charlotte Gjørup
Charlotte Gjørup
  • Sundheds- og ældrechef i Horsens Kommune
  • Uddannet social-og sundhedsassistent og sygeplejerske og har en kandidatuddannelse i Sygeplejevidenskab (Cand.cur.)
  • Hun har ledelseserfaring fra både regionalt og kommunalt regi og kommer fra en stilling som hjemme- og sygeplejechef i Sønderborg Kommune