De tre råd til medbestemmelse

Tre råd til at sikre medbestemmelse hos borgere med særlige behov

På Café Himmelblå i Billund Kommune er medbestemmelse en fast del af kulturen. Gennem farvede symbolkort forsøger cafeens pædagoger, at give brugere med udviklingshæmning et værktøj, så de kan komme til orde og blive involveret, når der skal træffes beslutninger.

Af Mille Redanz 08/02/2017

Er det en rød, gul eller grøn beslutning? Sådan inddeler teamlederen Vinni Pedersen og de andre pædagoger i det kommunale fritidstilbud Café Himmelblå alle de afgørelser, der vedrører caféen og dens borgere. Men det er ikke kun pædagogerne, der sidder med ved bordet.

I caféen er det et vigtigt princip, at alle har medindflydelse, når der træffes beslutninger. Derfor inddrager personalet også altid de borgere med udviklingshæmning, der til dagligt kommer i Café Himmelblå.

-Jeg synes, at det er så vigtigt at spørge borgerne. Vi tror sommetider, at vi ved bedre, men borgerne har oftest en mening om tingene og nogle ønsker, som vi ikke altid tror, at de kan give udtryk for – men det er det, vi skal hjælpe dem med, fortæller Vinni Pedersen

Første råd: Hjælp borgerne med at udtrykke sig

Som et værktøj til borgerne har hun og pædagogerne udviklet et system, hvor alle beslutninger gennem farvede symbolkort kategoriseres som enten værende røde, gule eller grønne.

De røde beslutninger er de faste rammer og ressourcer, der ikke står til diskussion. Her nævner Vinni Pedersen blandt andet caféens budget, som en af de afgørelser, der ikke kan ændres ved.

Læs også: Arbejdstid, medbestemmelse, arbejdsmiljø

De gule og grønne afgørelser er derimod åben for diskussion og inputs for både pædagoger og borgere. Og det er der kommet rigtig mange gode resultater ud af.

-Vores opgave er at skabe nogle gode relationer for borgerne imellem, så de i højere grad kan klare sig uden pædagoger. Målet er, at borgerne får et socialt liv sammen med hinanden og andre dele af befolkningen, uden at pædagogerne altid er ved deres side. Den medbestemmelse fremmer selvstændighed, siger hun.

Pædagogen Bodil Holm arbejder til dagligt med borgerne i Café Himmelblå, og hun kan også nikke genkendende til fordelene ved brugen af de farvede symbolkort.

- Kortene gør det også lettere for borgerne at se, hvor meget indflydelse de har. Så kan de se, hvor mange grønne beslutninger der er i forhold til røde beslutninger. Dette system er også en vigtig læring for dem, for det giver dem også et billede af, hvor vores grænser ligger, og hvad der kan lade sig gøre, fortæller hun.

Andet råd: Alle stemmer skal høres

Café Himmelblå's målsætning er at være et godt fritidstilbud for alle borgere med udviklingshæmning i Billund Kommune. Og det kan give en meget forskellig og sammensat gruppe af borgere at arbejde med, fastslår Bodil Holm. Borgere i alle aldre kommer og besøger caféen, og oftest de alle hver deres egne interesser, som de ønsker at sætte på dagsordenen.

Teamet i caféen har forsøgt at imødekomme den problematik ved at oprette tre forskellige råd til brugerne, så flest muligt kan komme til orde. Heriblandt et brugerråd og et ungdomsråd. Hvert råd består af 8 borgere, en pædagog og så Vinni Pedersen i spidsen som tovholder.

Sammen skal de træffe vigtige beslutninger om alt fra åbningstider til aktiviteter i caféen.

-Vores opgave er, at give alle vores borgere en oplevelse af, at det er dem, der bestemmer. Det er deres samlingssted, og derfor skal de alle have indflydelse på det, der sker i caféen, siger Vinni Pedersen.

Valget af borgerrepræsentanterne i rådene sker også igennem en fælles afstemning i caféen. Her bliver repræsentanterne med de andre borgeres opbakning valgt ind for et år ad gangen.  

Læs også: Find din lokale MED-aftale

Til de andre borgere der ikke blev valgt ind, har caféens personale lavet en idékasse, som alle kan smide idéer og foreslag i. På den måde har de andre borgere stadig mulighed for at blive hørt. 

Bodil Holm kan også gennem sit arbejde med borgerne mærke, at pædagogernes udbredelse af medbestemmelse også sætter gang i brugernes engagement og indstilling i forhold til de aktiviteter, som caféen tilbyder.

-Borgerne er så glade for, at de har indflydelse på det, der sker i caféen. Derfor engagerer de sig også mere i huset og personerne, der bruger caféen. Vi har også erfaring med, at hvis vi bare beslutter noget uden at høre på borgernes ønsker, så får vi ikke nogen tilslutning. Så kommer de simpelthen ikke huset, siger hun.

Tredje råd: Fokus på godt relationsarbejde

Men selvom både Bodil Holm og Vinni Pedersen står fast ved deres princip om medbestemmelse, så må hun også indrømme, at det sommetider også kan bringe en del dilemmaer med sig.

For hvad nu hvis borgeren har et brændende ønske, der har udsigt til at ende helt galt?

Her kan man meget let komme i tvivl om, hvad man som hjælper skal gøre, må Vinni Pedersen indrømme. Men hun står stadig fast ved, at en god samtale med borgeren oftest er den bedste løsning.

-Her kræver det nogle gode relationer mellem os og borgeren, så de kan forstå, at vi ikke gør det for at straffe dem. Det lykkedes sommetider, men nogle gange må vi også lade dem gøre deres egne erfaringer. Så må vi jo bare rådgive dem, så godt vi kan derfra. Det er også vigtigt, at de har muligheden for at lære af deres egne fejl, siger hun.