motorik og sprog

Vær rollemodel: Sådan smitter bevægelsesglæde

Kroppen er det pædagogiske personales vigtigste redskab. Læs her, hvordan du kan være rollemodel for børns bevægelse.

Af Irene Aya Schou 09/08/2016

Hvor bevægelsesparat er du? Elsker du at danse, fjolle, trille på små bakker på legepladsen, stå på et ben, slå kolbøtter og meget mere? Hvis ja, vil børnene også elske det.

Børn lærer, når de kan spejle sig i nogen, der kan mere end dem selv. Det pædagogiske personale i vuggestue og dagpleje er derfor både rollemodeller og mesterlærere, når det gælder krop, motorik og sprog.

Hvis børnene skal hoppe, synge og føle glæde ved at bevæge sig og synge sammen, skal de voksne gå forrest.

LÆS HER HVORDAN DU GØR 

De skal også hoppe, synge og vise glæde ved det, kroppen kan. De voksne skal inspirere børnene til at udforske verden omkring dem med både krop, sanser og hoved.

Så tænk over, hvilke signaler du sender med din krop og ikke kun med dine ord – du kan skrue op for børnenes engagement og energiniveau med din krop og stemmeføring.

Vær nede på gulvet sammen med børnene – det er nemmere at komme i gang med at kravle, tumle og lege, når man allerede er i øjenhøjde.

Få flere gode råd til, hvordan du bruger kroppen pædagogisk her

Om Motorik og Sprog
Fremfærd Børn

Motorik og Sprog er målrettet det pædagogiske personale i dagpleje og vuggestuer og har til formål at inspirere til, hvordan man kan arbejde med de 0-2-åriges motoriske og sproglige udvikling i en sammenhæng. Find værktøjer og viden om sammenhængen mellem motorik og sprog og find konkrete øvelser og lege, du kan bruge i hverdagen. 

Gå på opdagelse i Motorik og Sprog.

Projektet Motorik og Sprog er udarbejdet af  BUPL, FOA og KL i fællesskab og gennemført i regi af Fremfærd Børn.