Ergonomivejledere i dagplejen forbedre arbejdsmiljoeet

Selvhjulpne børn gør pædagoger og dagplejere sundere

Hver dag løfter dagplejere og pædagoger børn mange gange, og det slider på ryggen. I Nordfyns Kommune er en række dagplejere blevet efteruddannet til ergonomivejledere. For den indsats har de fået kommunens arbejdspladspris.

Af Lisette Poulsen 17/09/2013

Dagplejerne fra Nordfyns Kommune har lagt hjernerne i blød for at forbedre deres fysiske arbejdsmiljø. Derfor har tillidsrepræsentanten valgte at uddanne en håndfuld af dagplejerne til ergonomivejledere.

Dagplejerne hjælper børnene mindre

Dagplejerne har taget rigtig godt imod de nye ergonomivejledere for interessen i at passe på deres fysiske helbred var stor. Faktisk så stor, at de med det nye tiltag vandt Nordfyns Kommunes Arbejdspladspris i 2012.

- Flere af mine kollegaer klagede om smerter i ryg, nakke og knæ, og jeg kunne se, at mange af dem bar børnene forkert. Så vi valgte at uddanne en dagplejer fra hver legestuegruppe til ergonomivejleder. Og det har givet rigtig gode resultater, fortæller tillidsrepræsentant Anette Lykke Jensen, som startede projektet i 2011.

Målet med ergonomivejlederne er at forbedre dagplejernes helbred og forbygge tidlig nedslidning. Metoden er simpel:

  • at give dagplejerne redskaber, så de undgår unødvendige løft. For eksempel trappestiger så børnene selv kan kravle op i barnevognen og op på skiftebordet.
  • at gøre børnene mere selvhjulpne i dagplejen ved at hjælpe dem uden at gøre tingene for dem.
  • at inddrage forældrene i at gøre børnene mere selvhjulpne.

LÆS OGSÅ: Styr din hjælpetrang og skaber et bedre arbejdsmiljø

Forældrene skal også lære ikke at hjælpe børnene for meget

- Børn kan meget mere, end vi tror. Det er bare et spørgsmål om at lade dem få lov til at prøve. Hvis børnene kan gå selv, så skal de ikke bæres fra bilen ind i favnen på dagplejeren. Og hvis de selv kan tage jakken på i dagplejen, så er der ingen grund til, at far giver dem jakken på derhjemme, fortæller Anette Lykke Jensen.

Når børnene selv gør alt det, de selv kan, så sparer dagplejerne samtidig på deres eget fysiske helbred, samtidig med at børnene udvikler deres motorik. Der er altså fordele for begge parter. Og ifølge Anette Lykke Jensen er det også vigtigt at inddrage forældrene, så de også træner børnene i at være selvhjulpne derhjemme.

Der er kommet fokus på at bruge hjælpemidlerne

Det er et spørgsmål om at ville det og lade være med at følge de gamle vaner. Og dagplejerne har en interesse i at passe på sig selv, så de er villige til at ændre på deres vaner.

- Det er da klart, det er nemmest at have et barn på den ene hofte, så man har den anden arm fri til at lave noget andet med. Det går da også hurtigere at løfte børnene op på skiftebordet eller i den høje stol frem for at lade dem kravle selv, men det er ikke sundt for bevægeapparatet, siger Anette Lykke Jensen.

Før ergonomivejlederne kom til, var mange af kommunens dagplejere ikke beviste om at bruge hjælpemidler, men det er de nu. De sidste fem år har dagplejerne haft trappestiger som hjælperedskaber, men det er først med ergonomivejlederne, at de for alvor er kommet i brug. For nu skal alle bruge trappestigerne, og hvis det ikke er nok med en, så får de to.

LÆS OGSÅ: Feedback og observation fra kollegaer udvikler pædagogernes faglighed

Fokus på ergonomi

Projektet ’Lad dog barnet’ er udgivet af BAR Sosu i 2007 og indeholder blandt andet en ergonomi-pyramide, hvor budskabet er, at man først og fremmest skal gøre brug af børnenes egne ressourcer.

I 2009 beslutter Odense Kommune at uddanne ergonomivejledere i deres dagpleje.

I 2012 sætter Fåborg-Midtfyn Kommune fokus på ergonomi i dagplejen. De udgiver folderen ’Selvhjulpne børn er seje børn’ med en række principper for gode løft.

Om uddannelsen til ergonomivejleder

Uddannelsen til ergonomivejleder var på 37-timer over en uge med senere opfølgning.

Konceptet for uddannelse var, at en ergoterapeut lærte dagplejerne at løfte og bære børnene korrekt med fokus at opnå den korrekte arbejdshøjde og stilling, mens en psykolog uddannede dagplejerne i at kommunikere deres nye til kollegaer og forældre.