Medarbejdere på et plejecenter i Randers Kommune samt kommunens tværfaglige natgruppe har i et SPARK-forløb fået skilt det følelsesmæssige fra det faglige. Løsningen var at sætte mål for kerneopgaven.
Kerneopgaven i hverdagen
I denne episode kan du høre en introduktion til, hvad evalueringskultur er, og hvorfor vi skal arbejde med det i dagtilbud. Bliv klogere på baggrunden og begreberne.
Trivselsmålingen for Børnehuset Løvvangen viste, at arbejdspresset udfordrede medarbejdernes trivsel. Derfor har de arbejdet med modellen 'Veje til trivsel – fra måling til handling', der viser de forskellige faser af arbejdet med trivsel og blandet andet sat fokus på kerneopgaven.
Tillidsrepræsentant for HK Pia Bak Jensen bruger meget tid på at få kollegaer til at sige ja tak til efteruddannelse via jobrotation. Hun har selv været afsted og fået skærpet appetitten på mere uddannelse.
Rengøring har stor betydning for indeklimaet, hygiejnen og trivslen for både borgere og personale på ældreområdet og i daginstitutionerne.
På Maglegårdsskolen i Gentofte har et projekt mellem skole og børneterapi betydet, at lærere og pædagoger har fået viden og gode råd til at inddrage sanser og motorik i undervisningen.
For en medarbejder kan der ligge mange overvejelser i, om han eller hun skal vælge at blive leder. Og der skal tænkes over, hvilke aktiviteter, der klæder på til lederjobbet. Guiden ’Opfølgning og handleplan’ hjælper ledertalenterne på vej.
Fokus på kompetencer er en vigtig og nødvendig vej til at øge opmærksomheden på, hvordan man opdager, forebygger og håndterer stress.
Procesværktøjet 'Vejviser til Kvalitet og Trivsel' er udviklet til at skabe bedre rammer for såvel kvalitet som trivsel på arbejdspladserne.
Kerneopgaven er i udvikling, og medarbejdernes kompetencer skal følge med. Men hvilke kompetencer skal man mestre for at kunne lykkes med kerneopgaven?