De sociale medier giver os et nyt offentligt rum og det skaber nye vilkår for ansatte og arbejdspladser.

Sociale medier er det nye rum for chikane af medarbejdere

De sociale medier giver os et nyt offentligt rum. Et rum hvor det er let at hænge folk ud, mobbe og chikanere. De fungerer som ekkokamre, forklarer ekspert. Og det skaber nye vilkår for ansatte og arbejdspladser.

Af Luna Svarrer 11/03/2014

”'Fuck dem de to små bøsserøve, der ligger og puler hinanden på bagsædet af en politibil'. Børn kan være meget grove, når de mobber, men voksne kan være mindst lige så slemme", sådan skriver formand for FTF, Bente Sorgenfrey i et blogindlæg på FTF’s hjemmeside.

Hermed sætter hun fokus på, at det ikke kun er børn, der mobber hinanden på vores nye kommunkationsplatforme. Det er også voksne.

Offentligt ansatte, der indgår i tæt kontakt til borgere, risikerer i dag at blive hængt ud på de sociale medier. Og det skal der tages hånd om, er budskabet i blogindlæget.

Derfor har en række aktører under FTF udgivet idekataloget ’Chikane af offentlige medarbejdere på sociale medier’.

Den nye kontaktflade er små ekkokamre

Der er ikke længere langt fra borgerne til socialrådgiveren. Fra patienten til sygeplejersken. Eller fra eleven til læren. Sociale medier som Facebook medfører flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv og betyder, at mobning og chikane er muligt i en helt anden skala end tidligere.

- Sociale medier udmærker sig ved på den måde at gøre verden mindre, og mindske distancen mellem medarbejderens arbejdsliv og privatliv. (…) En ny form for kontaktflade, som man ikke indtil for få år siden skulle forholde sig til, skriver Bente Sorgenfrey i forordet til idekataloget.

Professor i retorik på Københavns Universitet, Christian Kock kalder udstillingen af medarbejdere på sociale medier for 'ekkokamre'.

- Disse fora bliver ekkokamre, hvor alle er enige med hinandens synspunkter. De hidser hinanden op og bliver alle mere ekstreme i deres holdninger. Og derfor bliver meget af den offentlige debat også mere ekstrem, forklarer han til KL.dk.

Ubehagelige historier fra facebook

En af de cases der har været grundlægger til idekataloget er Malene-sagen. Sagen handlede om tvangsfjernelse af to drenge. Som protest mod tvangsfjernelserne oprettede moderen Malene en Facebook-gruppe, hvor sagsbehandlere blandt andet blev hængt ud med navn, stilling og ansættelsessted.

Men også hjemmesider som det Sorte Register og Etikportalen, der fungerer som database over ansatte, som borgere har været utilfredse med, er problematiske, fastslår kataloget fra FTF.

Kend krænkeren

FTF's katalog kommer med konkrete råd til at stille skarpt på chikane på sociale medier. Rådene handler blandt andet om at udarbejde en personalepolitik, men også om at kende de persontyper, der karakteriserer krænkerne, og hvordan du indsamler dokumentation på krænkelser.

LÆS OGSÅ: Fire gode råd til at håndtere mobning af ansatte på sociale medier

Få hjælp mod chikanen
Chikane på sociale medier
  • En undersøgelse fra Avisen.dk i 2012 viser, at 13 kommuner ud af 53 har en strategi for, hvad kommunen skal gøre, når en medarbejder bliver udsæt for krænkelser på nettet.
  • En meningsmåling Wilke har foretaget for Jyllands-Posten viser, at 58 procent af danskerne mener, at tonen over for offentligt ansatte er blevet grovere.

Kilde: FTF

Kend krænkerne

I det forebyggende arbejde er det en god ide, at arbejde med de persontyper der oftest krænker. Her er tre:

  • Den sørgende slægtning
  • Den forurettede borger
  • Den professionelle kværulant

Læs flere gode råd til at håndtere chikane sociale medier her.