forandringer er en del af hverdagen

Forandringer er en del af hverdagen

Hvordan ser I på forandringer på jeres arbejdsplads? Føles de som den rene sisifos, eller er de bare en del af hverdagen? Vi har snakket med jobcentret i Ringkøbing-Skjern, om hvordan de arbejder med forandringer.

Af Helga Grønvold 26/06/2014

Der er flere ting på spil, når forandringer tackles på arbejdet. Først og fremmest, hvad man ligger i dét, at noget forandres. På jobcentret i Ringkøbing-Skjern er forandringerne en del af hverdagen, der kommer løbende nye reformer og regler som de skal forholde sig til, fortæller Susanne Nielsen, der er afdelingsleder.

Læs også: Få hjælp til forandringer

Hun uddyber, at dét at arbejde på en arbejdsplads, hvor forandringer er en så stor del af arbejdsgangen, kræver en del af folk.

- Man skal nok være lidt af en bestemt støbning for at arbejde sådan et sted her, tænker jeg, siger Susanne Nielsen.

Nogle af grundene til, at afdelingen alligevel lykkedes med at komme godt gennem alle de løbende forandringer, der ligger i kølvandet på nye reformer og regler, er medarbejdere og lederes indstilling til og åbenhed omkring forandringerne, vurderer Susanne Nielsen.

Inddragelse er vigtig

Susanne Nielsen forklarer, at de på jobcenteret gør meget ud af at inddrage alle, der er involverede i forandringerne. Nye reformer og regler tages op i arbejdsgrupper, hvor der både er medarbejdere og en lederrepræsentant med i. Susanne Nielsen forklarer, at det samtidig er med til at give alle et ejerskab over, hvordan forandringerne håndteres.

- Mange af mine medarbejdere er med på råd, når vi bestemmer, hvad det er, at vi vil satse på. Det spiller også ind, når vi snakker om, om man føler, at man har indflydelse, og om man synes, at det er en god idé. Hvis man har været med i idéfasen.

- Vi er rigtig gode til, at når vi har bestemt, at det er den vej det kører, så gør vi bare det. Der er ikke rigtig de store diskussioner.

Dermed er det ikke sagt, at der ikke er plads til frustrationer omkring de mange forandringer, eller at medarbejderne altid spankulerer igennem forandringer med et smil på læben.

- Der er selvfølgelig nogle, der bliver frustrerede over forandringer. Det er vigtigt, at man tager dialogen om dét, man ikke synes passer ind i det, vi normalt gør og måske synes, at der kommer nogle borgere i klemme. Der skal også være plads til at komme op til overfladen og sige, hvor frustreret man er, siger Susanne Nielsen.

- Der, hvor ens socialfaglige baggrund og dens værdier, måske ikke lige ligger i forlængelse af lovgivningen, kan det være svære at rette ind hurtigt.

Ledergruppen skal være godt forberedt

God formidling og god forberedelse er også med til, at de i Ringkøbing-Skjern jobcentre er gode til at komme igennem de mange forandringer.

Ledergruppen følger med i debatten og sparrer med hinanden for hele tiden at være klædt på til at kunne håndtere de forandringer, der måtte komme. Samtidig forsøger de at give alle den samme information samtidig ude på alle afdelingerne i jobcentret, sådan at der ikke opstår nogen tvivl om, hvordan tingene skal gøres.

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du godt igennem forandringsprocesser