Det er ikke nok at måle trivslen

Det er ikke nok at måle trivslen

Trivselsmålinger er et godt redskab i udviklingen af gode offentlige arbejdspladser. En publikation fra Væksthus for Ledelse giver dig gode råd om den vigtige vej fra tal til trivsel.

Af Personaleweb 15/06/2012
Væksthus for Ledelse

Næsten alle offentligt ansatte har prøvet at udfylde lange spørgeskemaer om, hvordan de trives på arbejdspladsen - herunder hvad de synes om deres daglige opgaver, arbejdsmiljø og ledelse.

- En del af en ordentlig opfølgning er at inddrage medarbejderne grundigt. De ved bedst, hvor skoen trykker, og kan sammen med lederen udpege de områder, hvor en stærkere indsats virkelig betyder noget for den daglige trivsel.

Bodil Otto, formand for HK/Kommunal og næstformand i Væksthus for Ledelse.

Når du starter en trivselsmåling, er det vigtigt at orientere medarbejderne grundigt, inden du eksempelvis deler spørgeskemaerne ud.

Medarbejdernes forventninger har stor betydning for, hvordan de går ind til et dialog- og udviklingsforløb som dét, trivselsmålingen typisk er starten på. En måling kan nemlig let skabe en vis uro på arbejdspladsen, hvis formålet ikke er klart for alle.

Tryghed og mening er derfor kerneord i en trivselsmåling. Hvis deltagerne ikke er trygge eller ikke oplever processen som meningsfuld, kan de føle en skepsis og have mere fokus på barriererne end på at udforske nye løsninger.

Vejen fra tal til trivsel

Når målingen er færdig, modtager du som leder typisk en rapport med resultaterne for din enhed – fx en skole eller en sygehusafdeling. Og så begynder de svære spørgsmål at melde sig:

Hvad er det for budskaber, der gemmer sig i de mange tal og grafer? Hvordan får vi talt om resultaterne på arbejdspladsen? Og ikke mindst: Hvor og hvordan skal vi sætte ind for at forbedre trivslen? Her er det lederens udfordrende og vigtige opgave at omforme tal til trivsel.

Undgå at gøre mere skade end gavn

Ifølge en undersøgelse, der omtales i publikationen, er medarbejderne generelt mere tilfredse i organisationer, der gennemfører trivselsmålinger – men kun hvis målingerne bliver fulgt ordentligt op.

- Vi har mere end nogensinde brug for medarbejdere, der trives og yder deres bedste i jobbet. Trivselsmålinger er et vigtigt redskab til at fastholde fokus på trivsel, men det kræver dygtige ledere, der følger målingen op med både dialog og handling.

Sine Sunesen, direktør i KL og formand for Væksthus for Ledelse.

Uden opfølgning risikerer en trivselsmåling med andre ord at gøre mere skade end gavn, fordi det skaber mistillid til ledelsen og svækker medarbejdernes lyst til at deltage i kommende undersøgelser.

Væksthus for Ledelse har netop udgivet publikationen Få mere ud af trivselsmålingerne, som systematisk gennemgår den enkelte leders vigtigste udfordringer i alle faser af en trivselsmåling fra forberedelse til forbedrelse.

Kontakt vedrørende Få mere ud af trivselsmålingen

Dorthe Storm Meier, OAO, dsm@oao.dk, 3370 1311

Magnus Bryde, KL, mbr@kl.dk, 3370 3216

Nicolaj Krogh Jensen, Danske Regioner, nkj@regioner.dk, 3529 8327