Hulahop, gåture og en tur i træningscentret er blevet en del af rengøringsassistenternes hverdag.

Hulahop i de gamle vaner i ældreplejen

Hulahop, gåture og en tur i træningscentret er blevet en del af rengøringsassistenternes hverdag. De er blevet mere bevidste om deres egen sundhed, og nu dyrker de blandt andet motion i arbejdstiden. Læs med, og få del i erfaringerne fra Holbæk Kommune.

Af Luna Svarrer 10/09/2013

Ældreplejen i Holbæk Kommune har gode erfaringer med at bryde dagligdagens trummerum. De har i stedet sat motion og sundhed på dagsordenen.

I alt deltog 300 medarbejdere fra ældreområdet i projekt 'Sundhedsfremme - der rykker', både SOSU- og rengøringsassistenter, administration- og HR-medarbejdere var en del af initiativet. 

Opbakningen og ideerne kommer både fra medarbejdere og ledere, og det har resulteret i mange forskellige tiltag blandt andet hulahop-ringe, træningselastikker og viden om ergonomi.

Rengøringsassistenter på daglig gåtur

En gruppe rengøringsassistenter går desuden ture sammen hver dag i arbejdstiden. Det er en ny vane, der er kommet op at stå under projektet ’Sundhedsfremme – der rykker’.

Gåturen er et eksempel på en ny vane, der er skabt med opbakning fra både medarbejdere og ledere, der tror på, at gåturen er godt givet ud. Projektet fandt sted fra maj til november 2012, og de gode vaner hænger stadig ved.

Små opfølgere når den intensive periode ebber ud

Selvom projektet ikke længere kører intensivt, er det vigtigt, at de gode initiativer fastholdes, og medarbejderne motiveres, forklarer Hanne Tonsgaard, der er arbejdsmiljøkonsulent i Holbæk Kommune.

- Sundhedsprojekter er nødt til at være en vedvarende indsats, hvor man hele tiden skubber lidt til barrieren. Det slutter aldrig helt, men nu skal der ikke så meget til, bare en lille reminder som ’kan I huske den der lille øvelse’, fortæller Hanne Tonsgaard om tiden efter projektet.

Medarbejderen har stadig et højt aktivitetsniveau, samtidig med at de er blevet bedre til selv at søge oplysninger og tage hånd om sig selv. Selvom det går godt, så bliver autopiloten nogle gange slået til, og så glemmer man alt om sundhed og de gode råd.

- Der sker det, at det kører meget godt, og så holder man en pause, og det er jo ikke det, man skal. Derfor skal vi være der. Det er lidt ligesom med tandlægen. Hvis tandlægen ikke var der, ville man heller ikke børste tænder, fortæller Hanne Tonsgaard.

Der er mange følelser i sundhed

Projektet været en succes og skabt resultater, der rykker. Men man skal ikke glemme, at projekter om sundhed og motion rummer en masse følelser og blufærdighed omkring kroppen.

- Man skal turde stå ud af flokken. Hvis det er et tilbud om massage, så vil folk stå i kø. Sådan er det ikke nødvendigvis med sundhed og motion, der er der mere på spil, forklarer Hanne Tonsgaard.

Som det første i projektet fik medarbejderne fastlagt deres sundhedsprofiler. Det skabte bevidsthed og refleksion hos medarbejderne, samtidig var det også et redskab, der gjorde det lettere at snakke om forskellige fysiske og sundhedsrelaterede problemer.

For profilerne afslørede blandt andet, at rengøringsassistenterne kæmpede med overvægt, mens ansatte i administrationen måtte erkende, at konditesten ikke var prangende.
Sundhedsprofilerne gjorde, at 98 procent begyndte at tænke mere over deres egen sundhedstilstand.

Sundhed styrker fællesskabet

Personalet i ældreplejen rykkede sig langt fra maj til november, hvor evalueringen af projektet afslørede, at 97 procent af medarbejderne var blevet motiveret til at gøre noget ved deres sundhedstilstand, at 87 procent spiser sundere, og at 86 procent dyrker mere motion.

Udover de fysiske gevinster, så oplever 76 procent, at de er mindre stressede, og 90 procent oplever også, at det har været med til at styrke fællesskabet. Så noget tyder på, at det kan betale sig at bekæmpe de dårlige vaner og få nye gode vaner på arbejdspladsen.

Om projektet om sundhedsfremme

Projekt ’Sundhedsfremme – der rykker’ har en bred vinkel på sundhed. Sundhed afspejles nemlig i både krop og sjæl. Her er nogle af de tiltag, der skabte refleksion hos medarbejderne:

  • Foredrag med Chris McDonald om ”Livskvalitet – arbejdsglæde – trivsel i hverdagen”.
  • Ergonomisk gennemgang af samtlige arbejdspladser. 
  • Opfølgende sundhedscaféer med Livlægerne, hvor deltagerne fik målt udviklingen i deres sundhedsprofil.
  • Uddannelse af sundhedsambas-sadører blandt medarbejderne på hver enhed (i alt 18).