Hold skolen ren

Hold skolen ren!

I miniguiden ’Hold skolen ren!’ finder du tips til, hvordan elever, forældre, lærere, skoleledelse og rengøringspersonale i fællesskab skal holde deres skole renere.

Af Personaleweb 15/02/2013
3F,
FOA,
KL

Alle spiller en rolle, når målet er en renere skole. Rydder eleverne op efter sig, er det nemmere for rengøringspersonalet at komme til. Gør rengøringspersonalet det sjovt at rydde op med små konkurrencer og lege, så rydder eleverne mere op. Og underviser lærerne i rengøring, forstår eleverne bedre, hvorfor det er vigtigt.

LÆS OGSÅ: God rengøring kommer ikke af sig selv

Gevinsten ved en ren skole er bedre indeklima, der giver mere trivsel til alle og gør det nemmere for eleverne at koncentrere sig og lære.

God rengøring: I guiden finder du tips til at,

  • Gøre opmærksom på rengøringen ved at sætte det på skoleskemaet eller indføre synlig rengøring, der foregår, mens eleverne er i skole.
  • Gøre rengøring til en leg ved for eksempel at tage tid på oprydning eller sætte en lille målskive i kummen på toilettet, så drengene har nemmere ved at ramme.
  • Gøre overblikket over, hvem der gør hvad og hvornår bedre ved at indføre rengøringspatruljer blandt eleverne og en årlig dag til hovedoprydning.
  • Gøre rengøringen nemmere med det rigtige udstyr og strategisk velplacerede måtter til at tørre fødderne i.
  • Gøre kommunikationen om rengøring bedre mellem forældre og skole samt skole og rengøringspersonale.
  • Gøre rengøringspersonalet til en større del af skolen ved at tage dem med på råd, give dem andre opgaver end rengøring og mulighed for at udvikle deres kompetencer.
  • Gøre rengøringen til en gimmick ved at lade eleverne udsmykke rengøringsvognen eller spille ’Her kommer mutter med kost og spand’, når rengøringen går i gang.
Hold skolen ren
Om miniguiden Hold skolen ren

Miniguiden 'Hold skolen ren!' samler de bedste erfaringer fra projektet ’Ren dag – god dag’ og en række gå-hjem-møder.

Kontakt vedrørende Hold skolen ren

Jan Struwe Poulsen, KL, jtp@kl.dk, 2140 4082

Nina Vedel Møller, 3F, nina.v.moller@3f.dk, 8892 0161

Berit Jakobsen, FOA, bec016@foa.dk, 4697 2301