Den nye MED-uddannelse starter 1. januar 2015

Ny MED-grunduddannelse på vej

Fra 1. januar er det en helt ny MED-grunduddannelse, der møder nye medlemmer af MED-udvalgene i kommuner og regioner.

Af Personaleweb 02/12/2014
PUF

Kendskab til aftalegrundlaget og en grundig introduktion til MED-idéen. Det bliver fokus i den nye MED-uddannelse som Parternes Uddannelsesfællesskab (PUF) tilbyder til nye medlemmer af MED-udvalg i kommuner og regioner i det nye år.

Parterne bag MED-rammeaftalen har aftalt et nyt MED-uddannelsesprotokollat, som træder i kraft den 1. januar 2015, og derfor har Parternes Uddannelsesfællesskab (PUF) udviklet et grunduddannelsesforløb, der som noget nyt er obligatorisk for alle nye medlemmer af MED-udvalgene i kommuner og regioner.

Læs også: Mit bedste tip til et godt MED-samarbejde

- Den ny MED-grunduddannelse er et udtryk for det paradigmeskift, som vi ser i opfattelsen af MED-samarbejdet. Vi sætter fokus på, at MED-samarbejdet skal skabe merværdi for organisationens mål og opgaver og for trivsel på arbejdspladsen. I sidste ende handler også MED-samarbejdet om kerneopgaven og borgerne, siger direktør for PUF, Ulla Bertelsen.

Hun påpeger, at MED-samarbejdet skal understøtte medarbejdere og lederes kompetence til at varetage organisationens kerneopgave effektivt, smidigt og med høj kvalitet, samtidig med at arbejdsmiljø og trivsel er i top.

- Det er ambitionen, at fortællingen skal være: Vi har samarbejdet om kerneopgaven og arbejdsmiljøet på dagsordenen i vores MED-samarbejde. Derfor er vi endnu bedre til at levere høj kvalitet, effektivt og professionelt, til gavn for borgerne, siger hun.

Fra fem til to dage

Ændringerne betyder blandt andet, at MED-grunduddannelsen bliver kortere. Deltagerne skal i fremtiden undervises i to arbejdsdage mod fem dage tidligere. Forløbet er struktureret ens i alle kommuner og regioner, MED-underviserne følger en fastlagt uddannelsesplan, og deltagerne får udleveret ’Vær MED-bogen,’ der indeholder aftaler og undervisningsmateriale.

Også indholdet ændrer sig. Uddannelsen lægger sig op ad seks fastlagte læringsmål, som er fælles for alle deltagere i alle kommuner og regioner, og både mål og undervisning sigter mod, at deltagerne skal gå hjem med et solidt kendskab til aftalegrundlaget og en grundig introduktion til MED-ideen. Også kompetenceforhold, medbestemmelse, medindflydelse og MED-udvalgenes opgaver og placering i organisationen kommer på uddannelsesskemaet.

Læring foregår i praksis

PUF bringer de nyeste pædagogiske metoder til at sikre effektive læreprocesser i spil på den nye MED-grunduddannelse. Cooperative Learning anvendes i de fleste opgaver for at sikre, at alle lærer, bidrager og er aktive.

- Deltagerne skal ikke blot have et godt kendskab til aftalegrundlaget og MED-idéen. De skal også kunne omsætte deres nye viden til et samarbejde, der skaber merværdi for kerneopgave og arbejdsmiljø, siger Ulla Bertelsen.

Uddannelsens mål, metode og materialer læner sig op ad den nyeste viden om, hvordan man bringer læring med hjem og bruger den der. Tilgangen kaldes transfer.

- Handlingsperspektivet står centralt i uddannelsen. Eksempler på spørgsmål i uddannelsesforløbet er: Hvad vil du gerne opnå i dit MED-samarbejde? Hvad vil du selv gøre for at bidrage til det? Hvilke krav stiller det til din adfærd og din forberedelse? , fortæller Ulla Bertelsen.

Læs også: MED-møde i tre runder skaber bedre samarbejde

Hele den pædagogiske del af undervisningsforløbet er udarbejdet i samarbejde med Bjarne Wahlgren, der er Centerleder på Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet. I praksis betyder det, at deltagerne tager udgangspunkt i den lokale MED-aftale og situationer og erfaringer fra MED-arbejdet i deres egen kommune eller region.

- Professor Bjarne Wahlgren har medvirket til at sikre, at transfer er den røde tråd i MED-grunduddannelsen. Det betyder, at læring starter før uddannelsen begynder og implementeres under uddannelsen, mellem uddannelsesdagene og efter MED-grunduddannelsen. Deltagerne arbejder med afsæt i den lokale MED-aftale i et samspil med MED-rammeaftalen. I alle opgaver og oplæg er der fokus på den lokale forankring og omsætning til merværdiskabende MED-samarbejde i praksis. Deltagerne kommer selv i arbejdstøjet og får også rig lejlighed til at dele viden og erfaringer, fortæller Ulla Bertelsen.

Nye medlemmer skal på uddannelse

At uddannelsen er obligatorisk betyder, at alle medlemmer både på medarbejder- og ledersiden skal gennemføre forløbet, og hvis der findes gamle medlemmer, som endnu ikke har været på uddannelse, så skal de så vidt muligt gennemføre i løbet af 2015.

MED-underviserne er i løbet af dette efterår blevet uddannet i at undervise på den nye uddannelse af PUF, og de er klar til at gå i gang fra 1. januar.

Du kan læse mere om den nye MED-uddannelse på PUFs hjemmeside. 

 

Den nye uddannelse

Den nye uddannelse starter 1. januar 2015. 

Deltagerne skal undervises i to arbejdsdage, som kan lægges som et samlet forløb eller adskilt.

Uddannelsen er obligatorisk for alle nye medlemmer af MED-udvalg.

Til uddannelsen er vedtaget seks læringsmål, som underviserne underviser ud fra.

Undervisningen tager udgangspunkt i deltagernes egne erfaringer og i de lokale forhold. 

Læs mere på puf.dk

Læs MED-håndbogen 2015 - Kommunerne