Prioriteringsspejl

Metoden bruges til at foretage de rette prioriteringer af idéer i forhold til for eksempel overordnede mål og ressourcer.

Af Personaleweb 22/01/2009

Fire flipoverblade repræsenterer fire 'spejle' med hver sin overskrift:

  1. Mål og resultater af andre processer
  2. Målgruppe
  3. Timing
  4. Ressourcer

Alle ideer og forslag skrives på post-its og holdes op foran de fire 'spejle'. De idéer, der matcher spejlet bedst - kommer videre til næste spejl.

Skridt for skridt

Spejl 1: Mål og resultater af andre processer

  1. Hvad er de overordnede målsætninger, og er der nogle af idéerne der mere end andre understøtter disse?
  2. Hvad har I især været optaget af i andre undersøgelser og processer?
  3. Er der nogle af idéerne, der kan bidrage til at sætte fokus på det, der virker?
  4. Ud fra ovenstående drøftelse - I hvilken rækkefølge vil I prioritere idéerne?

Spejl 2: Målgruppe

  1. Alle medarbejdere?
  2. Mod enkelte personalegrupper?
  3. Og hvad kan den enkelte gøre?
  4. Er der nogle af idéerne I ikke selv kan gøre noget ved? - som eksempelvis er et overenskomst- eller kommunalbestyrelsesanliggende.

Spejl 3: Timing

  1. Hvilke tiltag vil være vigtigst på meget kort sigt?  
  2. Hvilke tiltag vil være vigtige at sætte i gang på mellemlangt sigt?  
  3. Hvilke vil være vigtige at sætte i gang på langt sigt?

Spejl 4: Ressourcer

  1. Hvilke ressourcer (tid/penge) er der til rådighed til iværksættelse af tiltagene?
  2. Hvilke menneskelige ressourcer er der til rådighed, der kan bakke op om ideen - føre aktiviteter ud i livet på skolen?
  3. Hvilke betingelser og rammer er det endvidere vigtigt at være opmærksomme på?
  4.  Involverer tiltagene andre end ledelse og personale?

Checkliste

  • Flipover
  • Tuscher