Prioriteringsspejl
Metoden bruges til at foretage de rette prioriteringer af idéer i forhold til for eksempel overordnede mål og ressourcer.
Fire flipoverblade repræsenterer fire 'spejle' med hver sin overskrift:
- Mål og resultater af andre processer
- Målgruppe
- Timing
- Ressourcer
Alle ideer og forslag skrives på post-its og holdes op foran de fire 'spejle'. De idéer, der matcher spejlet bedst - kommer videre til næste spejl.
Skridt for skridt
Spejl 1: Mål og resultater af andre processer
- Hvad er de overordnede målsætninger, og er der nogle af idéerne der mere end andre understøtter disse?
- Hvad har I især været optaget af i andre undersøgelser og processer?
- Er der nogle af idéerne, der kan bidrage til at sætte fokus på det, der virker?
- Ud fra ovenstående drøftelse - I hvilken rækkefølge vil I prioritere idéerne?
Spejl 2: Målgruppe
- Alle medarbejdere?
- Mod enkelte personalegrupper?
- Og hvad kan den enkelte gøre?
- Er der nogle af idéerne I ikke selv kan gøre noget ved? - som eksempelvis er et overenskomst- eller kommunalbestyrelsesanliggende.
Spejl 3: Timing
- Hvilke tiltag vil være vigtigst på meget kort sigt?
- Hvilke tiltag vil være vigtige at sætte i gang på mellemlangt sigt?
- Hvilke vil være vigtige at sætte i gang på langt sigt?
Spejl 4: Ressourcer
- Hvilke ressourcer (tid/penge) er der til rådighed til iværksættelse af tiltagene?
- Hvilke menneskelige ressourcer er der til rådighed, der kan bakke op om ideen - føre aktiviteter ud i livet på skolen?
- Hvilke betingelser og rammer er det endvidere vigtigt at være opmærksomme på?
- Involverer tiltagene andre end ledelse og personale?
Checkliste
- Flipover
- Tuscher