Håndbog i rekruttering

Håndbog i rekruttering

Håndbogen guider jer igennem et godt rekrutteringsforløb. Lige fra den første fase af rekrutteringen, hvor I finder ud af, hvem I vil ansætte, til den sidste fase, hvor I bliver kollegaer.

Af Personaleweb 16/03/2011
KL,
KTO

Den rette ansøger til jobbet finder du ikke nødvendigvis i din indbakke, bare fordi den er spækket med ansøgninger. Og det er vigtigt, at I ansætter den helt rigtige person, da de rette medarbejdere sikrer, at arbejdspladsen skaber gode resultater.

Læs også: Rekruttering som vej til flere kvinder i ledelse

Håndbogen viser, hvordan kommunale ledere og ansættelsesudvalg finder og integrerer den nye medarbejder gennem et vellykket ansættelsesforløb.

Forløbet består af fire faser. I den første fase guider bogen jer gennem overvejelser om, hvorfor I vil ansætte en ny, hvem I skal ansætte og hvordan forløbet skal være. Bogen fører jer videre gennem de to næste faser, hvor I annoncerer efter medarbejderen, og hvor I ansætter ham eller hende. Til sidst viser bogen jer gennem den fase, hvor I bliver kollegaer.

Overblik over håndbogen:

  • Forordet giver et kort overblik over indholdet i publikationen.
  • Attraktive medarbejdere giver attraktive arbejdspladser, fortæller afsnittet 'Fokus på rekruttering er altid vigtigt'. Det fortæller også om den økonomiske vinkel på rekruttering og om, at rekruttering også handler om at sikre kvalificerede medarbejdere på sigt.
  • 'Styrepinde til vellykket rekruttering' beskriver to styrepinde. Både styrepinden ’Samtænk’, der har den pointe, at arbejdspladsens mål og rekruttering skal understøtte hinanden. Og styrepinden ’Nytænk’, der gør opmærksom på, at arbejdspladser med vellykkede rekrutteringsforløb tænker i nye baner, når de rekrutterer.
  • I 'Model for et rekrutteringsforløb' bliver de fire faser i rekrutteringen præsenteret. Hver fase omfatter udfordrende spørgsmål, gode råd og eksempler.
  • 'Fase 1: I fokuserer' guider jer igennem den fase, hvor lederen forbereder sig, og hvor lederen og ansættelsesudvalget finder frem til den profil, der skal ansættes, og hvordan forløbet skal være.
  • 'Fase 2: I annoncerer' viser vejen til den succesfulde annoncering.
  • 'Fase 3: I mødes' guider jer gennem mødet med ansøgerne.
  • 'Fase 4: I bliver kollegaer' fortæller om, hvordan I på en god og hurtig måde integrerer den nye medarbejder på arbejdspladsen.
  • 'Det vellykkede rekrutteringsforløb' samler trådene fra de forrige afsnit.
  • '12 gode råd til vellykket rekruttering' oplister gode råd om, hvordan I kommer godt igennem de enkelte faser.
Om 'Håndbog om rekruttering'
  • Forfatter: Projektleder Cecilie Vyff, OAO, og projektleder Cille Løwe Lindgren, KL
  • Årstal: 2011
  • Udgiver: KL og KTO
  • TLF. OAO: 3370 1300.
Kontakt vedrørende 'Håndbog i rekruttering'

OAO, oao@oao.dk, 3370 1319

Cille Løwe Lindgren, KL, cil@kl.dk, 3370 3370