Jens Henriksen har skrevet en bog som sine erfaringer med narrativ rekruttering

Gribskov bruger narrativ rekruttering når jobbet skal besættes

I Gribskov Kommune bliver ansøgere til leder- og specialistjob bedt om at fortælle historier fra deres arbejdsliv. Ansøgernes fortællinger giver ansættelsesudvalgene et nuanceret billede af, hvem kandidaterne er.

Af Julie Bundgaard 14/09/2015

'Fortæl om tre begivenheder, episoder, forløb eller hændelser fra dit personligt-professionelle liv, som er betydningsfulde for dig.'

Sådan lyder en del af hjemmeopgaven fra Gribskov Kommune, når en ansøger bliver inviteret til jobsamtale til et leder- eller specialistjob i kommunen.

I Gribskov Kommune arbejder de nemlig narrativt med rekruttering. Det vil sige, at de tager udgangspunkt i ansøgerens fortællinger om sig selv, når de skal afgøre, om hun eller han er den rette til jobbet. Både som menneske, kollega, fagperson og samarbejdspartner.

Ansøgerens fortællinger viser værdier og holdninger

Jens Henriksen er HR-konsulent i Gribskov Kommune og initiativtager til kommunens narrative tilgang til rekruttering. Inspirationen til konceptet henter han fra sin uddannelse som narrativ coach, som åbnede hans øjne for helt nye måder at føre samtaler på.

- En ansættelsessamtale starter med, at vi lytter til de fortællinger, ansøgeren har forberedt hjemmefra. Ved hjælp af fortællingerne undersøger vi sammen med ansøgeren, hvilke holdninger, værdier og erfaringer hun har og vil tage med sig ind i jobbet, fortæller Jens Henriksen.

- Helt konkret spørger vi for eksempel til de valg og fravalg, hendes fortællinger viser, at hun har truffet, og hvorfor, fortsætter han.

Og feedbacken fra ansøgerne på den lidt utraditionelle tilgang til rekruttering har været positiv. Ifølge  Jens Henriksen oplever ansøgerne nemlig, at de også selv får noget ud af fortællingerne. De er nemlig en mulighed for at rejse tilbage i tid og blive klogere på, hvad der har formet dem som leder eksempelvis. 

LÆS OGSÅ: Her er fremtidens HR-medarbejder

Hvorfor er et centralt spørgsmål i narrativ rekruttering

Og netop ’hvorfor’ er et af de vigtigste spørgsmål i narrativ rekruttering, ifølge Jens Henriksen:

’Hvorfor?’ er et meget centralt spørgsmål i denne tilgang. Du skal være god til at spørge og bruge din undren og nysgerrighed til at folde ansøgerens historier ud. Men uden at det bliver et forhør, naturligvis. siger Jens Henriksen.

Til den indledende samtale er det Jens Henriksen, der støtter ansøgeren i at folde sine fortællinger ud, mens ansættelsesudvalget primært observerer og noterer.

Ansættelsesudvalget skal også være nysgerrigt

Alle medlemmerne af ansættelsesudvalget behøver ikke at være eksperter i den narrative tilgang for at arbejde narrativt med rekruttering. Det er HR-konsulentens kompetence i Gribskov Kommune.

Men Jens Henriksen lægger vægt på at invitere medlemmerne til at tænke narrativt, når han eksempelvis faciliterer ansættelsesudvalgets opsamlingsmøder.

- Når vi samler op på en samtalerunde, beder jeg dem i første omgang om at give sig tid til at lytte og spørge ind til hinandens observationer. Være nysgerrige. I stedet for at drage hurtige konklusioner. Det er med til at give et mere nuanceret billede af ansøgeren og dermed et bedre beslutningsgrundlag, fortæller Jens Henriksen.

Narrativ rekruttering skal bruges med omtanke

Dorethe Pedersen er en af de ledere i kommunen, der har været med til at ansætte nye medarbejdere ved hjælp af narrativ rekruttering. Hun er chef for Center for Teknik og Miljø i Gribskov Kommune og har brugt den narrative metode til rekruttering af blandt andet ingeniører: 

Dorethe Pedersen synes, det er en fordel, at ansøgerne får en konkret opgave at forberede sig på inden samtalen, da det giver et større udbytte af samtalerne. Men hun oplever også, at ansøgernes evne til at løse opgaven med de tre fortællinger er ”meget varieret”:

- Når det spiller, synes jeg, at fortællingerne giver flere nuancer til mit billede af ansøgeren. Jeg føler, jeg får et bedre billede af ansøgeren allerede efter første møde, siger Dorethe Pedersen.

Men alligevel opfordrer hun til at bruge den narrative tilgang til rekruttering med omtanke:

 - Det er ikke en metode, der egner sig til alle typer af medarbejdere eller mennesker. Det kan godt blive lidt for abstrakt. Man skal derfor passe på med at tillægge evnen til at løse opgaven med for eksempel de tre historier for stor betydning. Spørgsmålene kræver, at du er meget reflekteret. Du kan sagtens være den helt rigtige ingeniør til Center for Teknik og Miljø uden at være specielt god til specifikt at fortælle og reflektere over historier fra dit liv, siger Dorethe Pedersen.

Gribskov Kommune har arbejdet narrativt med rekruttering siden 2011. Kommunen har indtil videre ikke målt på, om der er større træfsikkerhed i ansættelsen ved narrativ rekruttering sammenlignet med andre rekrutteringsmetoder.

 

Narrativ rekruttering
  • Tager udgangspunkt i ansøgerens selvfortællinger (narrativer) om sig selv som menneske, kollega, fagperson, samarbejdspartner osv.
  • Har til formål at udforske ansøgerens holdninger, værdier og erfaringer gennem en nysgerrig og undersøgende dialog
  • Er en ligeværdig samtale snarere end en udspørgen
Sådan kommer du i gang med narrativ rekruttering
  • Start i det små. Prøv om et enkelt narrativt spørgsmål kan bruges i jeres eksisterende rekrutteringskoncept
  • Vær nysgerrig. Folk fortæller det, der har betydning for dem. Vær nysgerrig på, hvad den betydning er
  • Husk etikken. Den narrative tilgang er hentet fra terapiens verden, men rekruttering er ikke terapi. Så spørg kun ind til fortællinger fra ansøgerens professionelle og personlige liv og ikke fra deres private liv. 
Hvis du vil vide mere om narrativ rekruttering

Jens Henriksen har udgivet en bog om hans erfaringer med narrativ rekruttering i Gribskov Kommune:

Jens Henriksen: Rekruttering i et narrativt perspektiv. Dansk Psykologisk Forlag.