Få gode råd til at holde oplæg for kollegaerne

Fem gode råd til at holde oplæg for kollegerne

Du har fået en god idé på jobbet, men du synes ikke, det er det sjoveste at holde oplæg, eller måske føler du bare ikke, at du trænger igennem til dine kolleger. Fortvivl ej, kommunikationsrådgiver Anders Stahlschmidt giver dig gode råd til oplægget på arbejdspladsen.

Af Christina Lagoni 15/05/2015

Vi kender dem alle sammen. De der mennesker, der bare kan stille sig op og tale for en forsamling, som om de aldrig havde gjort andet. De er på en og samme tid nærværende, lyttende, humoristiske og interessante, og det er bestemt ikke alle, der har dette talent fra fødslen. Men den gode nyhed, at du kan træne dig til at blive en god taler, og ved at læse fem gode råd til at holde oplæg for dine kolleger, kan du komme et lille skridt nærmere på at blive en supertaler. 

Anders Stahlschmidt har gjort det til sin levevej at undervise blandt andet ledere i at kommunikere. Derudover holder han selv foredrag og har tidligere været underholdningschef på Nordisk Film og tv-vært på DR og Tv2. Her giver han fem gode råd til at blive bedre til at holde oplæg på arbejdspladsen.

LÆS OGSÅ: Skriv så dine kollegaer forstår dig

Brug et eksempel

Når du forbereder dig, er det en god idé at bygge oplægget op omkring et eksempel.

- Det er altid godt at finde et godt eksempel på det, du gerne vil fortælle. Noget der illustrerer det, du fortællinger, og gør det konkret. Det gør det nemmere at forstå for både dig og dem, der lytter. Det skal være noget man kan mærke og høre, ellers har vi svært begribe det. Man skal kunne se det for sig.

Forbered den vigtigste pointe

Det er umuligt at få sagt alt det, du gerne vil. Så udvælg det vigtigste på forhånd.

- Du har altid mere at sige, end du har fået sagt. Næsten alle har mere på blokken bagefter, og det skal man bare vænne sig til. Igen er det godt at have eksemplet med, for det er en måde at blive klar over, hvad der er det vigtigste at have med.

Jamen, hvad er problemet? 

Når du har en god idé, skal du lægge ud med at præsentere problemet.

- Hvis man har en god ide, man gerne vil ’sælge’, så er det altid en god idé at starte med det problem eller det behov, som den her idé skal dække eller løse. Så man starter med at fortælle om problemet, før man fortæller om løsningen. På den måde bliver det et regnestykke, hvor problemet kommer først, og løsningen er facit. Når man forbereder sig, så skal man også spørge sig selv; hvorfor er der et problem? Og hvorfor er det her en god idé? Der er rigtig mange gode idéer, men det kan være svært at pege konkret på, hvorfor det er en god idé. 

Henvend dig direkte

- Jo mere man bare kan tale til folk, som om man talte med dem på tomandshånd, jo bedre. Det gælder både, når du taler til mange, eller hvis du taler til få. Når man kender folk, er det en fordel at bruge folks navne og henvende sig til dem. Det gælder om, at få folk til at føle, at man taler til lige netop dem. 

Det gælder også, hvis du vil lægge op til diskussion:

- Der er nogle der slutter af med at sige: ’hvis I vil spørge om noget, så er det nu’, og så er der ikke nogen, der spørger om noget. Men hvis man gerne vil have den dialog, så kan man forberede nogle spørgsmål, som man kan stille direkte til en enkelt person. Her er det vigtigt, at du spørger til erfaringer og oplevelser, som er noget, man ikke kan tage fra dem. Du skal ikke begynde at stille spørgsmål til fakta. Der er også en tendens til, at hvis du spørger alle, så spørger du ingen. "Er der nogen, der har erfaringer med det?" Ingen svarer - "hvad er dine erfaringer, Kurt?" Og så vil Kurt svare, fordi han føler sig forpligtet.

Brug et minimum af teknologi 

Du må ikke gemme dig bag dit Power Point-show. 

- I et lille lokale virker Power Point akavet. Det kan virke hæmmende for relationen, da det suger en masse opmærksomhed til sig. Nogle gange kan man i stedet sidde og se noget på en computer sammen. Hvis der er få mennesker i lokalet, kan man også printe noget ud, hvis man for eksempel skal vise en graf, eller man kan tegne det på tavlen. 

Nu har du fået nogle ting at gå ud fra næste gang, du skal forberede et oplæg. Anders Stahlschmidt nævner i øvrigt, at humor kan være rigtig godt, men du skal holde dig fra det, hvis det ikke kommer naturligt. Hvis du vil have inspiration til at blive en god taler, kan du med fordel gå ind på hjemmesiden Ted.com. Her kan du se de bedste foredragsholdere tale om alt fra blomster til business. Ellers kan du også klikke på klippene nedenfor, hvor Anders Stahlschmidt taler om at 'gå i sort' og begrænse sine ord.  

 

Lyt mens du taler

Anders Stahlschmidt er netop udkommet med en ny bog 'Lyt mens du taler', der giver en række tips og tricks til at blive en bedre taler. Den dækker alt fra, hvordan du skal stå på scenen, hvordan du taler fra hjertet, til hvordan du får gennemslagskraft. Der er inputs fra stemmecoach ved det Kgl. Tearter Lisbeth Holdt Jørgensen og fra skuespiller Henning Jensen.