Som djøf'er er det en god ide at lytte til medarbejderne og deres faglighed

Djøferen som leder af fagprofessionelle

Hvis du er leder og generalist, er det vigtigt at udforske dine medarbejderes faglighed, men samtidig kende dine egne kompetencer og bruge dem som et aktiv på arbejdspladsen.

Af Personaleweb 25/06/2014
Djøf,
KL

Du sidder ved dit første personalemøde som ny leder. Medarbejderne kigger skeptisk på dig: ”Hvad ved du egentlig om pædagogisk og psykologisk rådgivning?”

Citatet stammer ikke fra den virkelige verden, men kunne sagtens gøre det. Fakta er, at ofte ved djøf-lederen kun lidt om faget, men igennem den akademiske faglighed kan lederen tilføre noget andet til arbejdspladsen, end det medarbejderne bibringer.

Flere generalister er i dag ledere for fagprofessionelle medarbejdere, som dermed har en anden uddannelsesmæssige baggrund end lederen selv. Der er en risiko for, at mødet mellem to faglige universer kan gøre det vanskeligt at finde et fælles sprog om de opgaver, man står overfor, og at der kan herske fordomme.

Som leder handler det altså om at sørge for at tale medarbejdernes sprog. Derudover er der behov for at skabe en ramme i dagligdagen, som giver rum til en dialog, hvor leder og medarbejdere sammen kan skabe en ny referenceramme og forståelse af, hvordan leder og medarbejder kan spille sammen, når det sker ud fra forskellige fagligheder.

Djøf og KL har igennem et fælles projekt udforsket, hvad der skal til for at få succes som generalistleder af fagprofessionelle (se tekstboks til højre).

Der er ikke tale om en simpel opskrift. Det kræver meget af dig at lykkes som leder af fagprofessionelle. Mødet med det ukendte, herunder en ny lederprofil, giver altid en vis portion usikkerhed og undren, som kan have mange ansigter og kaste meget forskellig adfærd af sig.

Det er en naturlig reaktion, som ikke skal negligeres, men omvendt skal det ikke gøres til et problem som forstørres unødigt. Det stiller store krav til dig som leder rent menneskeligt at skulle navigere på en platform, hvor der er fravær af fælles sprog og billeder. Det stiller store krav om, at du som leder tilegner dig viden om området.

Men som en af lederne i projektet sagde: ”Tro ikke, at du kan læse tre bøger om området og så tro, at du er ekspert. Medarbejderne gennemskuer dig på stedet!”.

Hav derfor respekt for medarbejdernes faglighed. For uden et kendskab til området og uden respekt for dine medarbejdere bliver det svært at få følgeskab af dine medarbejdere.

LÆS OGSÅAt lykkes som leder for fagprofessionelle

Respekt er ikke lig med armslængde

At have respekt for dine medarbejdere og deres faglighed betyder ikke, at du ikke skal stille spørgsmål og blande dig i arbejdet. Du er netop nødt til at vise din interesse og passion for området. Eksplicitér hvad det helt præcist er, at du kan bidrage med i forhold til opgaveløsningen, og hvordan medarbejderne kan bruge dig som leder og sparringspartner.

 I forhold til medarbejderne handler det om at stille undrende og nysgerrige spørgsmål. Det handler ikke om at udvise en skepsis over for medarbejdernes faglighed, men om en interesse og lyst til at blive klogere på deres faglighed og opgaveløsning.

Balancen i din ledelsestilgang skal du finde mellem at være lydhør overfor dine medarbejderes faglige perspektiver og samtidig turde stå fast på dine ledelsesmæssige vurderinger, når det kræver det. Du skal være i stand til at udvise et respektfuldt, involverende, anerkendende og markant lederskab for at kunne få følgeskab af de fagprofessionelle medarbejdere.

LÆS OGSÅ: At lykkes som leder for fagprofessionelle

Usikkerheden

Det kan virke grænseoverskridende at skulle lede et område, som du ikke har fagligt indblik i. Hvordan kan du vurdere, om fx en skolelærer eller psykolog gør et godt stykke arbejde og tager de rigtige beslutninger?

Din faglige autoritet må du hente i nogle strategiske analyser af området baseret på medarbejdernes vurderinger af en given sag. Ved at udvise en stor tillid til medarbejderne og respekt for deres kompetencer kan du gøre opgaverne til jeres fælles mission.

Det er her, hvor I har en fælles interesse i at lykkes. Over tid vil du opnå et indblik i området, og det kan i stigende grad kan danne baggrund for dine vurderinger. Men sørg for altid at involvere medarbejderne i de faglige vurderinger, så du fastholder din legitimitet og troværdighed i forhold til den ledelsespraksis, som du vil kendes på.

En måde at mindske usikkerheden på, både for dig selv og for dine medarbejdere, er ved at styrke dine medarbejderes kompetencer og faglige tyngde. Det kan fx være igennem kompetenceudvikling på kurser, men det kan også være med kollegial supervision eller ekstern sparring med en specialist. På den måde kan du skabe en udviklingsorienteret tilgang til opgaveløsningen og en tradition for høj kvalitet i opgaveløsningen samt en samarbejdskultur, som skaber åbenhed om det at have en løbende dialog om opgaveløsningen.

Eksemplerne her er kun nogle få af de udfordringer, djøf-ledere af fagprofessionelle oplever. Hvis du vil blive klogere på emnet, kan du læse mere om projektet her eller læse den pjece, som projektet mundede ud i (se boksen til højre). 

LÆS OGSÅ: At lykkes som leder for fagprofessionelle

Om projektet "At lykkes som leder"

Denne artikel er et af resultaterne af et projekt, som KL og DJøf gennemførte i fællesskab i 2012

Det bestod af tre workshops, hvor 20 ledere af fagprofessionelle identificerede, hvad der særligt gør sig gældende, når leder og medarbejdere ikke har samme uddannelsesmæssige baggrund.

Derudover talte man med et udsnit af medarbejdere og udvalgte chefer for at høre, hvordan de oplever ledere af fagprofessionelle.

Download pjece og gode råd og læs mere om projektet her

Om projektet "At lykkes som leder"

Denne artikel er et af resultaterne af et projekt, som KL og DJøf gennemførte i fællesskab i 2012

Det bestod af tre workshops, hvor 20 ledere af fagprofessionelle identificerede, hvad der særligt gør sig gældende, når leder og medarbejdere ikke har samme uddannelsesmæssige baggrund.

Derudover talte man med et udsnit af medarbejdere og udvalgte chefer for at høre, hvordan de oplever ledere af fagprofessionelle.

Download pjece og gode råd og læs mere om projektet her