Elever der leger

Susanne lærte om fremtiden i fællesskab med eleverne

Projektet Fremtidens Skole skal ruste Gladsaxes skoleelever til det 21. århundrede. Lærer Susanne Lindgreen var med, da der i fire uger i efteråret var programmering, innovation, digitalt design og samarbejde på skemaet på Bagsværd Skole.

Af VPT 16/01/2016

4 uger, 84 børn fra 4. klasse, og et væld af 3D-printere, dioder, robotter og nye idéer. Det var ikke let at holde styr på trådene, da Bagsværd Skole i efteråret var testkanin for projektet Fremtidens Skole.

Gladsaxe Kommune ønsker at uddanne skoleeleverne til det 21. århundrede, hvor arbejdsmarkedet vil stille andre krav til kompetencer som innovation, samarbejde og problemløsning, end i dag. Det skal ske via en gentænkning af folkeskolen.

Fremtidens Skole er i øjeblikket i den spæde fase. Man har blandt andet holdt et visionsværksted, hvor forældre og andre interesserede kunne komme med deres input, ligesom det anderledes undervisningsforløb på Bagsværd Skole har skullet afføde inspiration.

Fedt at have friere rammer

Sidstnævnte var Susanne Lindgreen en aktiv deltager i. Som lærer på 4. klassetrin på Bagsværd Skole skulle hun facilitere den nye læring, hvilket hun syntes var en god udfordring.

– Det er fedt, at vi her giver eleverne lidt friere rammer. Normalt sætter fagene og karaktererne nogle ret faste rammer for, hvad børnene skal vide og lære. Jeg tror, at friere rammer er fremtiden. Med måde selvfølgelig, siger Susanne Lindgreen.

Fag som dansk og matematik var i de fire uger erstattet af forskellige værksteder, som børnene på skift kunne deltage i. Maker-værkstedet med innovation og opfindelser, Medie-værkstedet med promovering af opfindelserne og Kodeværkstedet med programmering af robotter.

Under overskrifter som ‘Fattigdom’, ‘Fisk i Havet’ og ‘Miljø’ skulle eleverne lave nye opfindelser. Det blev blandt andet til en miljøvenlig stegepande, der kører på solceller, en bamse, der kunne lyse i mørke for de mørkerædde, og et headset til at indtale memoer, for eksempel indkøbssedlen på.

Lærerne var også på skolebænken

I de uvante rammer var der stor læring at hente for børnene, og ikke mindst også for lærerne, fortæller Susanne Lindgreen. Med kun to dages forberedende kursus i bagagen, måtte hun improvisere i flere situationer.

– Jeg har aldrig lært så meget på så kort tid. Også ting, som jeg aldrig havde troet, jeg skulle lære. Børnene er jo tit foran os voksne på det teknologiske område, så vi skal være vågne for at følge med og kunne give læring videre til dem, siger Susanne Lindgreen.

Under forløbet var hun ansvarlig for 3D-printning, ligesom hun blandt andet lærte at anvende og instruere børnene

i at bruge en app til at programmere robotter. Den teknologiske snilde er Susanne Lindgreen dog ikke helt ubekendt med, erkender hun. Hendes klasse har tidligere vundet Gladsaxe-finalen i First Lego League, den verdensomspændende skoleturnering med fokus på innovation, hvor hendes hold fandt på at skåne klimaet ved at lave tang til toiletpapir. Susanne Lindgreen var senere i Norge for at deltage i den nordiske finale i Bodø.

Et selvtillidsboost til eleverne

I First Lego League er de deltagende elever som regel i alderen 12-14 år, og Susanne Lindgreen erkender da også, at de mange nye udfordringer i Fremtidens Skole til tider kunne virke som for store mundfulde for nogle af eleverne i 4. klasse. Men når tingene lykkedes var der stor glæde og stolthed at spore. Ikke mindst, da eleverne ved projektets afslutning skulle præsentere deres opfindelser for resten af skolen.

– Det gav et kæmpe selvtillidsboost til eleverne i 4. klasse, at de kunne noget, som 9.klasserne ikke kunne. Det var en stor oplevelse for dem, siger Susanne Lindgreen.

Hun fortæller, at hun trods enkelte udfordringer med forløbet til enhver tid ville gøre det igen. Ikke mindst på grund af den glæde, som det skaber hos eleverne.

– Børnene elsker, når vi har nogle ting, som bryder lidt med konventionerne. Ting som First Lego League og Fremtidens Skole. De syntes, det er fedt at kunne fordybe sig i et projekt. Når jeg spørger dem, er det altid de ting, de husker, slutter hun.

 

Bragt i Broen

Denne artikel blev bragt i Gladsaxe Kommunes medarbejderblad, Broen, marts 2017.

Læs hele bladet her

Fakta om Fremtidens Skole i Gladsaxe

Projekt Fremtidens Skole er et ambitiøst projekt på skoleområdet i Gladsaxe, der skal imødekomme fremtidens krav til den verden, vores børn vokser op i.

Projektet er et tæt samarbejde og parløb mellem repræsentanter fra Gladsaxes folkeskoler, institutioner, Børne- og Kulturforvaltningen, faglige organisationer og byrådspolitikere.

Den overordnede plan for Fremtidens Skole ventes klar i 2017.