Skolefaglig konsulent Lene Rosendahl Mortensen slår på, at det er de små overkommelige ting, der i sidste ende gør den største forskel for arbejdsmiljøet.

Et godt arbejdsmiljø er ikke raketvidenskab

En papir-lap på din kollegas skab, der fortæller, at hans undervisning i dag var i top, er hverken et dyrt eller avanceret bidrag til en behagelig stemning på lærerværelset. I Rødovre Kommune er man gået konkret til værks i det gode arbejdsmiljøs tjeneste. Et simpelt oprydningsprojekt på Valhøj Skole har ligefrem haft stor betydning for trivslen

Af Personaleweb 24/10/2013
KL,
LC

’Mission Possible’ er navnet på det oprydningsarbejde, lærerne på Valhøj Skole har foretaget på lærerværelset, i deres computersystemer og rundt omkring på skolen, hvor papirstablerne med tiden havde vokset sig store. 

- Det er et lærer og personaleinitiativ, som jeg bakker op, fordi det, som navnet antyder, er en mulig mission modsat selvfølgelig Mission Impossible, siger skoleleder på Valhøj Skole i Rødovre Bo Slemming og fortsætter,

- Det er ikke fordi, vi har fået rengøringsvanvid, men fordi vi behøver orden og ro, for at kunne dele viden med hinanden.

Videndeling er essentielt for arbejdsmiljøet, mener Bo Slemming.

Vidensdeling er vigtig i forandringer

- I en tid, hvor der hele tiden sker forandringer, skal vi ikke alene og hver for sig opfinde den dybe tallerken. Vi kan godt lære af hinanden i sådan en tid. Der ligger enormt mange resurser i at være god til at vidensdele, siger han.

Dybest set handler det om at gøre arbejdet lettere og dermed mindske risikoen for stress og sygefravær.

- Sandsynligvis kan man bruge det, som ens kollega står med lige inde ved siden af. Det kræver bare, at man ved det. Det er ikke raketvidenskab overhovedet, men de små tiltag, der rykker, pointerer Bo Slemming.

Skolens lærere stiller for tiden skarpt på mødekulturen og prøver at forestille sig, hvilke konkrete initiativer, man kunne igangsætte for også at gøre møderne bedre.

Med kommunen i ryggen

Det er imidlertid ikke kun på Valhøj Skole, men på alle syv skoler i Rødovre Kommune, at opmærksomheden på arbejdsmiljøet er blevet skærpet den seneste tid. Med midler fra en kommunal fastholdelsespulje og fra projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’, der er iværksat af KL og Lærernes Centralorganisation, har Rødovre Kommune kunnet tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter fra alle kommunens skoler et relevant kursusforløb. Gennem oplæg og workshops har arbejdsmiljørepræsentanterne fået værktøjer til at imødegå arbejdspres på en konstruktiv måde.

Kommunen er i disse dage ved at samle alle håndgribelige initiativer og erfaringer i en såkaldt ’Hvidbog’. Herudover har de sat en grafiker i gang med at skabe en art kampagneplakat for arbejdsmiljøet på rødovreskolerne.

- Det er tanken, at plakaten skal hænge på alle lærerværelser, hvor den med sjove slogans i en enkel grafik skal være en daglig reminder om, at det er den lille ting, den lille seddel på kollegaens skab, der kan gøre den store forskel, siger Lene Rosendal Mortensen, der er skolefaglig konsulent i Børne- og Kulturforvaltningen i Rødovre Kommune.

Om projektet 'Nye veje til fastholdelse af lærere'
  • Bag projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’ står KL og Lærernes Centralorganisation.
  • KL og Lærernes Centralorganisation har iværksat projektet med det mål at modvirke sygefravær og tidlig pensionering.
  • De 12 projekter har været gennemført i perioden 1. april 2012 frem til sommer/efterår 2013. 
  • Læs mere om projektet og opdag flere indsatser mod sygefravær