Edderkopper skal da sidde i toiletterne
Elever og ansatte på skoler får en bedre arbejdsdag, når skolen er ren og pæn. To skoler satte derfor rengøring på skoleskemaet med projektet ’Ren dag – god dag’.
På to skoler i Sønderborg klistrer man en edderkop i toiletkummen, så drengene har noget at sigte efter. Det er med til at holde toiletterne rene.
Metoden med en edderkop i toilettet er fra projektet ’Ren dag – god dag’, der sætter fokus på rengøring, fordi rene skoler giver et godt arbejdsmiljø og indeklima for elever og ansatte.
Skolerne afprøvede projektets metoder til at få en renere skole.
Rengøring på skemaet
En anden metode fra projektet er, at rengøreringspersonalet bliver taget med i undervisningen.
En 5. klasse på en af skolerne fik derfor en hel dag med rengøring på skemaet. To rengøringsassistenter holdt oplæg for eleverne om, hvordan en typisk arbejdsdag er. De havde taget en rengøringsvogn med ind i klasselokalet, så eleverne fik vist, hvordan man gør rent. Eleverne hørte også om, hvad de selv kan gøre for at hjælpe med til at få en renere skole.
De to rengøringsassistenter fik også et lokale til at se ud, som det plejer efter en lang dag med mange elever. Rodet og beskidt. Og så var det op til eleverne at rydde op og gøre rent.
Det virker, når eleverne får fingre i ’skidtet’
Undervisningen i rengøring har vist sig at have en virkning på lang sigt. Det har en effekt, fordi eleverne selv får fingrene i skidtet. Eleverne får også en større respekt for rengøringspersonalet, når de forstår deres job, og hvad det betyder at have en ren skole.
Samtidig har rengøringspersonalet haft mulighed for at træde i karakter som en vigtig ressource, og det skaber trivsel og arbejdsglæde.