Tre lege der styrker sammenhængen mellem motorik og sprog
Med disse aktiviteter, der alle er udviklet til børn mellem 0 og 2 år, kan man arbejde aktivt med sammenhængen mellem sprog og motorik.
Forskning viser, at de mindstes børns motoriske udvikling har stor indflydelse på udvikling af sproget.
Kroppen og motorikken er så at sige børnenes vej ind i sproget, fordi det første ’sprog’ de lærer, er kroppens sprog. Hvis vi vil styrke de mindste børns sproglige udvikling, skal vi begynde med kroppen og motorikken.
Stimulering af de mindste børns sproglige, motoriske og kropslige udvikling er derfor en del af kerneopgaven for personalet i vuggestuen og dagplejen.
Der findes et hav af lege og aktiviteter, der stimulerer sanserne, og hvor man samtidig synger eller taler om, hvad børnene gør og oplever. Man synger om det, de finder på. På den måde forærer man børnene en masse sprog.
Eksempler på lege, der aktiverer krop og sprog.
1. Lad børnene træde op i en balje med grankogler eller kastanjer, mens I synger om, hvordan det opleves på tæerne. Det kan også være en vandpyt.
2. Leg med tørklæder - kast dem op i luften og dans med dem - og opfordre børnene til at lave store armbevægelser, mens I synger "det sner, det sner, det sner" - noget alle børn kender og elsker. Store armbevægelser styrker arm- og håndmotorikken, der er et forstadie til finmotorikken.
3. Kravl igennem en stoftunnel med en gave, der skal afleveres til en person i den anden ende. Barnet vælger en ting fra kassen, som det vil tage med igennem tunnelen og aflevere. I samtalen om gaven folder man sproget ud sammen med barnet.
Se flere forslag til aktiviteter bl.a. en video der viser, hvordan man leger de tre lege her.