I vuggestuen fylder hverdagshandlinger meget. De kan bruges som afsat for pædagogisk arbejde.

Sådan styrker I den faglige kvalitet i vuggestuen

Helt almindelige handlinger som at skifte ble, spise frokost og få tøj på rummer pædagogisk potentiale. Observation og fælles systematisk refleksion over hverdagshandlinger og rutiner i hverdagen kan styrke kvaliteten i vuggestuen, viser et nyt projekt.

Af Janni Andersen 11/01/2016

De daglige praktiske gøremål fylder meget for vuggestuebørn og for det pædagogiske personale i vuggestuerne. Men hverdagshandlinger rummer mange muligheder for at arbejde med de mindste børns læring og udvikling, lyder det i en ny udgivelse fra projektet Småbørnspædagogisk Værksted, der er udarbejdet af BUPL og KL i fællesskab.

Eksempler på hverdagshandlinger kan være regnvejret, der giver anledning til en samtale om vandpytter og regndråbers størrelse, eller bleskiftet, der forvandles til en læringssituation med dialog, struktur og omsorg for barnets gode overgang fra vågen til søvn. Enhver opgave og handling i relation til barnet rummer en mulighed for at arbejde reflekteret med dets trivsel, udvikling og læring.

Observation og refleksion som metode

Helt konkret handler Småbørnspædagogisk Værksted om, hvordan man kan forløse læringspotentialet i hverdagens handlinger og rutiner gennem observation og fælles systematisk refleksion over disse.

I projektet blev deltagerne sat sammen i makkerpar på tværs af institutioner. De observerede hver især en hel dag i makkerens institution, hvorefter de sammen reflekterede over læringspotentialet i observationerne. For pædagogerne var tilbagemeldingen, at det gav et nyt syn på arbejdet med børnene, og at videndelingen pædagoger imellem blev styrket.

I udgivelsen kan du læse om nogle af de erfaringer, der er gjort, og du får en guide til, hvordan I selv kan tilrettelægge et forløb med observation og fælles systematisk refleksion.

Læs og download udgivelsen fra Småbørnspædaggisk Værksted

Erfaringerne fra projekt 'Småbørnspædagogisk Værksted'
  • Der er stort pædagogisk potentiale i rutiner og hverdagshandlinger. Det kræver fokus at udfolde det til gavn for børnene. Små pædagogiske greb kan give store resultater, hvis man er opmærksom på det.
  • Observation og refleksion øger den pædagogiske kvalitet.
  • Der er stor værdi i at observere og reflektere på tværs af institutioner.
  • Observation og refleksion skal have fokus på barnets perspektiv og udbytte.
Om 'Småbørnspædagogisk Værksted'

Småbørnspædagogisk Værksted er et overenskomstprojekt aftalt mellem BUPL og KL under overskriften ’Den professionelle pædagog på 0-2-årsområdet’. Projektet er gennemført i samarbejde med otte institutioner i Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Gentofte Kommuner. Danmarks Evalueringsinstitut har i samarbejde med parterne udviklet konceptet og faciliteret projektet.