Her er fremtidens administrative medarbejder
I en ny analyse fra KL og HK Kommunal vurderer kommunale ledere og tillidsfolk, hvilke nye opgaver og kompetencekrav den administrative medarbejder står overfor.
Landets kommuner står over for markante forandringer frem mod 2020, økonomien er strammere end tidligere, og de oplever krav om yderligere effektivseringer. I en ny analyse har KL, HK Kommunal og Teknologisk Institut afdækket, hvordan forandringerne påvirker de administrative medarbejderes opgaver og kravene til deres kompetencer.
I udgivelsen "Morgendagens administrative medarbejder i kommunerne" er en række ledere og tillidsrepræsentanter blevet spurgt, hvilke kompetencer der er i udvikling, og hvilke kompetencer der efterspørges i kommunerne. Blandt de efterspurgte kompetencer er evne til og viden om at gennemføre effektiviseringsprocesser, kompetencer inden for digitalisering, tværgående samarbejde i organisationen og evnen til at arbejde innovativt.
Udgivelsen er udarbejdet på baggrund af projektet ”Afdækning af den administrative faglighed”, som KL og HK Kommunal har udarbejdet i fællesskab.
Læs mere om de nye opgaver og krav til kompetencer for profilerne:
- Udviklingskonsulenten
- Den faglige sagsbehandler
- Direktions- og politikerbetjeneren
- Økonomimedarbejderen
- Digitaliseringseksperten
Nedenfor kan du downloade udgivelsen 'Morgendagens administrative medarbejder i kommunerne' og det sammenfattende notat 'Afdækning af den administrative faglighed'.