
Administrationsbachelorer er kommunens nye medarbejdere
Administrationsbacheloren er en ny type medarbejder. Ny pjece beskriver, hvilke jobprofiler de nye bachelorer har i kommunerne.
Uddannelsen som administrationsbachelor varer 3 ½ år og er baseret på både teoretisk uddannelse og en praktikperiode. Kombinationen af teoretisk viden og praksisnær tilrettelæggelse af undervisningen klæder de nye bachelorer på til at løfte en bred vifte af opgaver i kommunernes administration – både driftsopgaver i den daglige administration og mere analytiske og udviklingsprægede opgaver.
5 jobprofiler
I pjecen 'Administrationsbachelor - en ny kommunal medarbejder' tegner HK/Kommunal og KL billeder af fem af de jobprofiler, som en administrationsbachelor kan varetage med uddannelsen.
Jobprofilerne der er beskrevet er:
- Administratoren
- Konsulenten
- Projektkoordinatoren
- Udvalgssekretæren
- Vejlederen
Kommunernes rolle
Kommunerne spiller en vigtig rolle for uddannelsens kvalitet og effekt. Både som en af de vigtige praktikværter for de studerende på uddannelsens sjette semester og som potentiel arbejdsgiver efter endt uddannelse.
Praktikforløbet giver således også kommunerne mulighed for at præge uddannelsen, når praktikanterne stifter førstehånds bekendtskab med de administrative opgaver inden for eksempelvis jura, økonomi, organisations- og kommunikationsteori samt kvalitetssikring.
Pjecen giver en række gode råd om, hvordan kommunen kan sammensætte et godt praktikforløb for administrationsbachelorer og henvender sig primært til ledere med ansættelsesansvar på de administrative områder i kommunerne.
Pjecen bygger på en række interviews med studerende, praktikvejledere og kommunale arbejdsgivere, som er gennemført i 2013 på baggrund af en gennemgang af stillingsopslag og eksisterende materiale om uddannelsen.