En årlig trivselssamtale med plejecenterets beboere er et godt afbræk i hverdagen

Trivselssamtaler med borgerne hæver sig over rutinerne

På Plejecenter Søndervang i Vesthimmerlands Kommune holder medarbejderne trivselssamtaler med beboerne. Det har givet stærkere relationer mellem personale og beboer.

Af Helga Grønvold 09/06/2015

En gang om året kommer hver beboer på Plejecenter Søndervang i Vesthimmerlands Kommune til en trivselssamtale. Ideen er at hæve samtalen op over de daglige rutiner og få talt om stort og småt i beboerens hverdag på centeret. 

Læs også: De tog på tur til fremtiden og kom hjem med en bedre hverdag

Til samtalen spørger personalet beboeren, hvordan han eller hun i virkeligheden har det. 

- Det er ligesom, når vi andre laver en APV på arbejdet, så har vi en trivselssamtale om deres funktionsniveau, både psykisk og fysisk. Om der er noget socialt, de kunne tænke sig at deltage mere i, og så prøver vi at hjælpe dem derfra. Vi prøver at behandle hinanden med værdighed og skabe en stor familie, siger Anette Jacobsen, der er centerleder på plejecenteret.

Nærhed og omsorg er vigtige selv i en travl hverdag. Derfor bliver alle medarbejderne lært op i at tage disse samtaler med beboerne.

De åbner sig nok mere, end de gjorde førhen. Vi får dem til at give udtryk for, hvad de ønsker, hvad de tænker i deres dagligdag, og hvad de kunne tænke sig fremadrettet.

- Anette Jacobsen, centerleder på plejecenteret

- Det er så godt lige at bruge den tid med de ældre. De føler, at de er noget værd, og der kommer faktisk mange sandheder frem, hvor man tænker, det var da utroligt, hvorfor har de ikke sagt det noget før. Men der er simpelthen fordi, det nu kun er dem, det drejer sig om og ikke andre, siger Anette Jacobsen og forsætter:

- De nyder det virkelig, og de føler, at de er noget værd, når de får sådan en samtale en-til-en.

Trivselssamtalerne har givet et lige forhold

Trivselssamtalerne gør, at tingene bliver taget løbende, og det skaber en bedre stemning både for beboerne og personalet. Forholdet mellem borgerne og personaler har mere karakter af et lige forhold, end et beboer-personale forhold, mener Anette Jacobsen.

- De åbner sig nok mere, end de gjorde førhen. Vi får dem til at give udtryk for, hvad de ønsker, hvad de tænker i deres dagligdag, og hvad de kunne tænke sig fremadrettet. Det er noget, vi er blevet meget bevidste om at spørge dem om, siger Anette Jacobsen.

Ideen til trivselssamtalerne fik Plejecenter Søndervang fra en netværksgruppe som de deltager i, i Vesthimmerlands Kommune, og den er gennemført som et led i et rehabiliteringsprojekt. 

Mere inspiration: Trivselsprocessen
vejen til trivsel

Der er mange veje til at øge trivslen på de kommunale arbejdspladser for ledere og medarbejdere. Modellen 'Trivsel - fra måling til handling' giver et overblik over alle faserne i trivselsprocessen. Læs mere om arbejdsglæde og trivselsmodellen her