6. klasser arbejder i Fremtidsværkstedet

Her lærer børn, at der er fremtid i at bruge både hovedet og hænderne

På Fremtidsværkstedet i Furesø Kommune lærer elever at føre deres ideer ud i livet - og at der findes andre uddannelses- og karriereveje end gymnasiet. Eleverne bliver rigtig godt rustet til at arbejde projektorienteret, fortæller lærer.

Af Signe Tonsberg 11/10/2019

’Præsentationszonen’ står der med kæmpe graffitibogstaver på den gule bagvæg i det store auditorium. På bænkerækkerne sidder eleverne fra Stavnsholtskolens tre 6. klasser og deres lærere. Og helt oppe bagved sidder en gruppe lærere fra Berlin, som er kommet til Farum for at få inspiration.

Vi er på Fremtidsværkstedet i hjertet af Furesø Kommune i en tidligere skoles kæmpe lokaler. Længere nede ad gangen er der ideudviklingszoner og værksteder, hvor man finder alt fra 3D-printer, lasercutter og kasser med micro:bits til stiksave, skruetrækkere og kasser med tuscher og pap.

For på Fremtidsværkstedet arbejder man både med hovedet og hænderne, forklarer Troels Cort Nielsen, der arbejder som playmaker på Fremtidsværkstedet:

- Tanken er at lave nogle erhvervsintroducerende forløb, som udvider de unges uddannelseshorisont. Men det handler lige så meget om at skrue op for kreativiteten og troen på, at man kan. At eleverne tænker selvstændigt om problemer, hvor der ikke er ét facit, forklarer Troels Cort Nielsen.

I 6. klasse har eleverne ikke så mange fordomme om uddannelse

Fremtidsværkstedet åbnede i efteråret 2018 som en del af et politisk ønske om at spore flere unge ind på ideen om at tage en erhvervsuddannelse. Tilbuddet er i første omgang til kommunens 6. og 7. klasser.

- Til at starte med har vi valgt at koncentrere os om de to klassetrin, fordi de ikke er blevet fastlåst af hverken normer eller deres forældres holdninger om uddannelse endnu, siger Troels Cort Nielsen.

På Fremtidsværkstedet arbejder eleverne med at løse virkelige problemer. Lokale virksomheder, foreninger og organisationer kommer med udfordringer, som eleverne så udtænker løsninger på og skaber prototyper til.

- Det handler ikke om, at alle skal finde lykken i birkefinér og en stiksav. Det handler om at finde sine styrker og blive klogere på sig selv og komme ud over, ’aj jeg er dårlig til at tegne’. Nogen opdager for eksempel her, at de er gode til at brainstorme eller arbejde i et bestemt team, siger Troels Cort Nielsen.

Eleverne finder deres egne løsninger på virkelige problemer

Nede i ’Præsentationszonen’ er leder af Børnehuset Skovbakken Sanne Risbank Jensen ved at fortælle 6. klasserne om dagens opgave, som er at hjælpe med at opfinde en slags vejrstation til børnehaven.

Hun viser eleverne på Fremtidsværkstedet billeder af børnehavens garderobe og fortæller dem, hvad børnehaven har brug for: En ting, en maskine, et spil eller en metode, som kan måle temperatur og luftfugtighed, så pædagogerne kan tale med børnene om dagens vejr og hvilket overtøj, de skal have på.

Inden Sanne Risbank Jensen smutter tilbage til børnehaven, fortæller hun:

- Det er sjovt at bidrage til, at eleverne kan arbejde med noget her i Fremtidsværkstedet, der er brug for ude i virkeligheden. Børnene i børnehaven elsker teknik og fakta, så jeg regner bestemt med, at eleverne her finder på noget, som vores børn, synes er sjovt. Jeg glæder mig til at se, hvad de finder på.

”Det er godt, at vi skal prøve at hjælpe folk rigtigt”

Eleverne bliver delt ind i grupper og går i gang med opfinderarbejdets forskellige faser. I en af grupperne står Thor Pedersen, der er 12 år.

- Vi er i gang med at interviewe hinanden for at få ideer til, hvilke løsninger vi kan lave, som er sjovt for børn på fire år, forklarer han.

I dag er 6. klassernes tredje dag på Fremtidsværkstedet. De to andre dage har de snuset til de forskellige metoder og værktøjer.

- Det er ret sjovt at være her, fordi vi får lov at bygge ting, som vi kan sætte teknologien på. Det er rigtig godt, fordi der er så mange værksteder, teknologi og ting, vi må bruge, fortæller han.

De sidste dage har eleverne arbejdet med micro:bits, som er en slags minicomputere, eleverne kan programmere med. Thors gruppe fandt blandt andet ud af, hvordan man kan slutte en højttaler og en fugtighedsmåler til minicomputeren. Og det kan måske bruges nu til opgaven for børnehaven.

- Jeg synes, at det er ret godt, at vi skal prøve at hjælpe folk rigtigt, for så får vi noget målrettet at arbejde efter. Jeg tror godt, vi kan finde en løsning til dem, siger Thor Pedersen, som drømmer om at blive ingeniør.

Hands-on motiverer mange elever

Torkil Espenhain er lærer på Stavnsholtskolen og er med sine elever på Fremtidsværkstedet i denne uge.

- Det virker motiverende på mange elever at få en håndgribelig opgave, der skal blive til noget og som skal bruges i virkeligheden, siger Torkil Espenhain og peger på, at arbejdsformen på Fremtidsværkstedet matcher de mange fællesfaglige forløb og projektopgaver i de ældste klasser.

Kommunens skoler kan også booke Fremtidsværkstedet, når klasser for eksempel skal lave projektopgaver.

- Jeg er ret sikker på, at eleverne bliver langt mere klar, end de ellers ville have været, når vi skal i gang med at arbejde projektorienteret. Og så håber jeg, at de har fået øjnene op for at tænke innovativt, og for hvad naturvidenskab kan. Vi lever jo i et samfund, som er bygget på knowhow, og det skal vores elever blive klar til at bidrage til, forklarer Torkil Espenhain.

Er du interesseret i flere artikler som denne?

Viden På Tværs samler de gode erfaringer fra kommunerne.
Tilmeld dig det nyhedsbrev, som passer til dit arbejdsområde, og få viden om nye indsatser, erfaringer fra den virkelige verden og gratis værktøjer.

Om Fremtidsværkstedet
  • Fremtidsværkstedet ligger i Furesø Kommune og er en del af Center for Dagtilbud og Skoler.
  • På Fremtidsværkstedet arbejder eleverne med at løse virkelige problemer. Det er lokale virksomheder, foreninger og alle dele af den kommunale organisation, der stiller cases og materialer til rådighed.
  • Fremtidsværkstedet ligger i store lokaler på en tidligere folkeskole, hvor eleverne kan arbejde kreativt, praksisnært og håndværksbaseret i forskellige værksteder.
  • Alle elever i kommunens 6. og 7. klasser på Furesøs syv folkeskoler kommer på obligatoriske tre-dages forløb på Fremtidsværkstedet.
  • Der er også mulighed for at booke sig ind på Fremtidsværkstedet i forbindelse med projektopgaver, ligesom andre klassetrin, børnehaver og forvaltningen kan komme på Fremtidsværkstedet.
  • Stedet blev skabt for at give kommunens børn et bedre grundlag for at vælge uddannelse og for at få flere til at få øjnene op for erhvervsuddannelserne.
  • Der er fire medarbejdere på Fremtidsværkstedet: playmaker Troels Cort Nielsen, udviklingskonsulent Emma Rix, pædagogisk it-konsulent Tobias Smith og Ida Stenum, der er Åben Skole-playmaker.

Læs mere om Fremtidsværkstedet.

Troels Cort Nielsen, playmaker Fremtidsværkstedet
Fremtidsværkstedet i Furesø

- Vi kender ikke resultaterne af arbejdet på Fremtidsværkstedet endnu, men vi kan høre på lærerne, at der sker ting med eleverne både under og efter forløbene her. Det, de laver her, er så markant anderledes end det, man normalt laver i skolen, så det sætter en udvikling i gang hos eleverne.

Torkil Espenhain, lærer
Torkil Espenhain

- Vi lever jo i et samfund, som er bygget på knowhow, og det skal vores elever blive klar til at bidrage til.

Vidste du at …
Programmering i Fremtidsværkstedet

Fremtidsværkstedet var med i opløbet om innovationsprisen NYT SAMMEN BEDRE-prisen 2019.

Prisen uddeles af Center for Offentlig Kompetenceudvikling og Center for Offentlig Innovation til ’en offentlig innovation, der rummer en løsning på et komplekst samfundsmæssigt problem, er udviklet sammen med andre aktører, har skabt værdi og har spredningspotentiale’.

Læs mere om prisen og indstillingen af Fremtidsværkstedet