Medarbejderforsøg forbedrer små børns hverdag

Medarbejderforsøg forbedrer små børns hverdag

Når engagerede medarbejdere får lov at prøve deres ideer af i samarbejde med pædagogiske forskere, sker der noget godt. Sådan lyder erfaringerne fra vuggestueprojektet Barnet i Centrum.

Af Thomas Hebsgaard 22/04/2015

En langsom indkøring, hvor mor eller far hyppigt er med på besøg i vuggestuen, indtil man har vænnet sig til de andre børn, pædagogerne, legetøjet, lydene og lugtene. Det er et af den slags små tiltag, som kan have stor betydning for de mindste børn – og blandt de praksisændringer, Viborg Kommune har efterprøvet i projektet “Barnet i Centrum”.

- Nogle af de metoder, vi har prøvet af og kan se har en effekt, vil vi gerne have bredt ud til vores øvrige institutioner, siger Mie Storgaard, pædagogisk konsulent i kommunen. Hun fortæller, at deltagelsen i projektet har ført til værdifulde og kvalificerede input til at arbejde med alt fra nærvær til modtagelse og dannelse i praksis.

Billedet går igen i de øvrige kommuner, der har deltaget i det to-årige projekt, hvor konkrete forsøg blandt vuggestuepædagoger og dagplejere har ført til nye tilgange til de mindste børn.

LÆS OGSÅ: Medarbejderne spiller hovedrolle, når de gode ideer skal føres ud i livet.

Forskere tager ved lære af praktikere

Barnet i Centrum er baseret på medarbejdernes lyst til at prøve nye metoder af. Forskere fra Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet har leveret teoretisk inspiration, og på den baggrund har deltagerne formuleret deres egne projekter og prøvet dem af i praksis – med forskerne som observatører.

- Det har i høj grad været en ‘lad tusind blomster blomstre’-tilgang, siger postdoc Anders Skriver Jensen og fortsætter:

- Det er noget meget meningsfuld forskning, som også giver virkelig meget forskningsudbytte.

Anders Skriver Jensen fortæller, at han både har fået ny teoretisk indsigt og udviklet nye begreber på baggrund af projektet.

- Man kan godt sidde hjemme ved skrivebordet og forestille sig alt muligt om børns læring, men det er godt at komme ud til nogen, der siger, at det skal justeres, og at der er ting, de ikke kan genkende fra deres hverdag. Det udfordrer de teoretiske perspektiver.

Deltagere får et fagligt løft

I Viborg har Mie Storgaard målrettet arbejdet på at udbrede de gode erfaringer fra Barnet i Centrum gennem fyraftensmøder, hvor projektdeltagerne har holdt foredrag for mere end 100 af deres kolleger.

- Der har været et kæmpe engagement, siger den pædagogiske konsulent, der er imponeret af deltagernes lyst til at udvikle sig og dele viden med fagfællerne.

- De har virkelig solet sig i de erfaringer, de har skullet formidle undervejs, og deltagelsen har helt tydeligt både været et fagligt løft og et fagligt skulderklap for dem.

Succesen skal gentages

Barnet i Centrum er etableret som et samarbejde mellem Nationalt Center for Kultur og Læring ved Aarhus Universitet og i alt 18 kommuner. Forskere og praktikere har arbejdet sammen om tre temaer:

  • Emotionel relatering og modtagelse
  • Samspil og læring
  • Dokumentation, planlægning og praksis

Forskerne arbejder i 2015 videre med resultaterne og er desuden ved at arrangere en ny omgang Barnet i Centrum, hvor teoretiske indsigter fra første omgang skal prøves yderligere af. Og Viborg melder sig gerne under fanerne igen, fortæller Mie Storgaard.

Læs mere: www.barneticentrum.au.dk

Medarbejdere og innovation

Artiklen er venligst udlånt af Center for Offentlig Innovation.

Centeret har udviklet Innovationsbarometeret - verdens første statistik over offentlig innovation. Et af resulaterne fra undersøgelsen viser, at medarbejderne spiller en hovedrolle, når det gælder innovation på de offentlige arbejdspladser. I 86 procent af innovationerne i det offentlige har medarbejderne enten fremmet innovationen eller sat den igang.

LÆS OGSÅ: Medarbejderne spiller hovedrolle, når de gode ideer skal føres ud i livet.

Se flere resultater fra Innovationsbarometeret her