Dialog er et vigtigt værktøj, der kan styrke arbejdspladsen

Dialogbaseret kontraktstyring

Kontraktstyring kan bruges som et værktøj, hvor ledelse og medarbejdere opnår fælles ejerskab og en konstruktiv dialog.

Af Personaleweb 30/04/2008
KL,
OAO

To pjecer 'Dialogbaseret kontraktstyring' og 'Dialogbaseret kontraktstyring 2' giver dig redskaber til at arbejde med kontraktstyring.

I seks artikler kortlægger pjecen 'Dialogbaseret kontraktstyring', hvordan kontraktstyring bliver til et værktøj, hvor ledelse og medarbejdere i højere grad har fælles ejerskab og en konstruktiv dialog.

Et redskab til fælles ejerskab

Formålet med kontraktstyring er at udvikle et redskab, hvor alle interessenter – især ledelse og medarbejdere – opnår et fælles ejerskab til styreformen. Den grundlæggende filosofi er, at en optimal ressourceudnyttelse og klar styring ikke blot kræver kompetent ledelse, men også en kultur og et arbejdsklima, hvor medarbejderne bliver hørt og kan få indflydelse på eget arbejde.

Pjecen 'Dialogbaseret kontraktstyring 2' sætter med tre eksempler fra Faaborg-Midtfyn, Varde og Sorø kommuner fokus på, hvordan man i praksis kan arbejde med dialogbaseret kontrakt- og aftalestyring.

Eksemplerne er tre blandt flere muligheder for at videreudvikle de traditionelle kontraktstyringsmodeller til en styreform med plads til dialog og medinddragelse. Eksemplerne er kendetegnet ved et ønske om at sætte særlig fokus på dialog i alle faser af arbejdet. 

Kontakt vedrørende Dialogbaseret kontraktstyring

Jakob Scharff, KL, jsc@kl.dk, 3370 3503

Per Brøgger Jensen, OAO - Offentligt Ansattes Organisationer, pbj@oao.dk, 3370 1318 

Download pjecer om dialogbaseret kontraktstyring