Større faglig frihed kræver nye kompetencer af sosu-hjælpere
Hvad går ældrereformen ud på, hvilke krav stiller den til sosu-hjælperens faglighed, og hvad er mulighederne for kompetenceudvikling? Se webinar.
Siden 1. august har det det været muligt at søge en særlig pulje til kompetenceudvikling af social- og sundhedshjælpere via Den Kommunale Kompetencefond.
Og det er der god grund til.
For med ældrereformen og indførelsen af helhedsplejen er der opstået nye opgaver og krav til social- og sundhedshjælpernes faglighed.
Større faglig frihed
- Sat skarpt op, går vi fra noget, der var stramt styret og reguleret - hvor der var sat minutter på den enkelte ydelse - til at medarbejderen får større faglig frihed til at tilrettelægge indsatsen.
Sådan lyder det fra specialkonsulent i KL Heidi Hesselbjerg Lauritzen, når hun i webinaret fortæller om det paradigmeskift, som ældrereformen og indførelsen af helhedsplejen er et udtryk for.
Helhedsplejen er en hjørnesten i ældrereformen, og den tager bl.a. afsæt i de ældres selvbestemmelse, som betyder, at hjælpen skal tilrettelægges i dialog med borgeren og baseres på medarbejderens faglige vurderinger.
- Det kan godt være, at medarbejderen kommer ud med en opgaveliste i borgerens hjem, men nu er der handlefrihed til at sige, at vi vurderer, at borgeren har brug for noget andet i dag – og så er det det, vi gør, siger Heidi Hesselbjerg Lauritzen.
Relationelle kompetencer i fokus
Hun peger på, at de relationelle kompetencer bliver helt afgørende, når social- og sundhedshjælperen skal i dialog med borgeren om, hvordan selvbestemmelsen skal udmøntes og samtidig også skal have de pårørende tættere på.
Derudover stilles der krav til medarbejdernes relationelle kompetencer, når der skal arbejdes på tværs af faggrupper, som også er et af helhedsplejens afsæt.
- 3 ud af 4 landets kommuner har organiseret sig i faste teams, og flere kommer til. Det kræver helt særlige kompetencer at indgå i tværfagligt samarbejde, og det starter med det relationelle, siger Heidi Hesselbjerg Lauritzen.
Viden om demens
Borgere med demens fylder meget i ældreplejen, både på plejehjem og i hjemmeplejen. Og hvordan er det så, at demens og selvbestemmelse kan gå hånd i hånd?
- Det kræver, at medarbejderen har viden om demens og en god forståelse af det sygdomsbillede, som borgeren står med, siger hun.
Skal være klædt på til velfærdsteknologi
Hun peger desuden på, at der er brug for særlige kompetencer i forhold til velfærdsteknologiske løsninger, som også er i fokus i ældrereformen.
- Det handler bl.a. om at styrke den ældres selvstændighed og livskvalitet, og der er det afgørende, at medarbejderne har kompetencerne til at vurdere, hvilke teknologier borgeren kan have behov for, og er klædt på til at betrygge borgeren i, at de stadig får den hjælp, de har brug for, siger Heidi Hesselbjerg Lauritzen.
Erfaringer fra Brøndby Kommune
I Brøndby Kommunes ældrepleje er man klar til ældrereformen. Her var ældrechef Klaus Godsk Koldberg og FTR Lone Gitte Hansen for nogle år siden med til at sætte et større opgradueringsforløb i gang for alle medarbejdere på kommunens plejecentre og i hjemmeplejen
- Vi vil gerne have nogle dygtige og kompetente medarbejdere, som oplever, at de er up to date med deres faglighed og godt rustet til at tage dialogen med deres kolleger på tværs af de fagligheder, der er omkring borgerne, fortæller Klaus Godsk Kolberg i webinaret.
Tæt dialog
FTR Lone Gitte Hansen har været den gennemgående person, der har samlet trådene og stået for koordinering af hele forløbet i Brøndby. Og hun har brugt mange kræfter på at slå på tromme for forløbet og tale det op.
- Mange medarbejdere har følt præstationsangst. Så det handler meget om at være vedholdende og passe og pleje de frø, man sår, og have den tætte dialog med medarbejderne for at få dem til at købe ind på uddannelsen, siger Lone Gitte Hansen.
Hør mere om, hvordan ældrechefen og FTR'en har arbejdet med motivation, og se film med medarbejdere, der fortæller om deres oplevelser og udbytte af forløbet.
Tilskud til målrettet kompetenceudvikling
Målrettet kompetenceudvikling med fokus på demens, relationsarbejde og velfærdsteknologi kan være med til at klæde medarbejderne på til at løse fremtidens arbejdsopgaver i den kommunale ældrepleje.
Som punktum for webinaret præsenterer Tanja Ferslev og Lotte Hüttel fra Den opsøgende indsats den nye pulje til kompetenceudvikling af social- og sundhedshjælpere og de muligheder for særligt tilskud til AMU- eller akademimoduler, puljen åbner for.











