Børnenes Ø

Pædagogisk personale er gået op i tid: Det giver ro i hovedet

"Mere tid, mere ro". Sådan hedder projektet, hvor seks pædagogiske medarbejdere i et dagtilbud i Aarhus er gået op i tid.

Af Bettine Romme Andersen 27/06/2025
Forhandlingsfællesskabet,
KL

- Jeg har ikke mit hoved alle mulige andre steder. Når jeg er sammen med børnene, er jeg sammen med børnene.

Sådan siger pædagog og mødeplanlægger Cecilie Clingman fra dagtilbuddet Børnenes Ø i Aarhus Ø.

Hun er sammen med fem andre kolleger gået mellem en halv og halvanden time op i tid om ugen.

Hun er nu på 36 timer og bruger sin ekstra time på at nå alle "de løse ender".

- Der kan hurtigt opstå noget akut eller praktisk, der skal løses, og nu ved jeg, jeg har tid til det, så det giver mig ro i hovedet, siger hun.

Jeg føler bestemt, at jeg har fået mere kvalificeret børnetid

Pædagog Cecilie Clingman

Mere tid, mere ro

I Børnenes Ø kalder de projektet med at gå op i tid for: "Mere tid, mere ro". For det handler ikke om at få flere opgaver, men om at have tid til løse opgaverne, fortæller pædagogisk leder Bodil Hulgård.

Medarbejderne kan bruge tiden som en del af en forberedelse, men de kan også bruge tiden til at være ude ved børnene. Det er forskelligt, hvad de har valgt at gøre, siger hun.

Fx har en medarbejder valgt at bruge sin ekstra tid ved at gå ud på en stue og observere en aktivitet. Bagefter har hun analyseret situationen for at højne den pædagogiske praksis.

Tiden til forberedelse er fleksibel og kan placeres, som medarbejderne ønsker  - så opgaver kan også løses hjemme. Og det sætter Cecilie Clingman stor pris på.

- Det er dejligt, at det er så fleksibelt. Har jeg tid fx en lørdag formiddag, så sidder jeg en time der. Det giver rigtig god mening for mig, siger hun.

Flere timer - mere arbejdsglæde

Mia Højlund er også pædagog i Børnenes Ø. Hun er gået fra 34 til 35 timer om ugen. Det har hun gjort for at kunne få styr på nogle af de ting, som hun ikke føler, hun kan nå i hverdagen.

- Jeg har opdelt det sådan, at jeg bruger en halv time på at indhente løse ender og en halv time på at være sammen med børnene.

På stuen har hun særligt fokus på at løfte den pædagogiske kvalitet.

- Jeg kan oftere være med til samling, hvor jeg hjælper de børn, som har svært ved at være med. 

Og det gør meget for hendes arbejdsglæde, at der både er tid til de særlige opgaver på stuen og overskud til alle de andre mere praktiske og forberedende ting.

- Jeg føler, vi lykkes bedre, og jeg kan bedre lægge arbejdet fra mig, når jeg kommer hjem. Der er ikke lige så mange ting, jeg skal gå og huske, siger Mia Højlund.

Giver mere nærvær

Pædagog Sofie Olsen er ikke selv gået op i tid i projektet. Men hun mærker fordelene ved, at hendes kolleger er gået op.

- De har ikke lige så meget computeren med på stuen, når der er børn, fordi de har tid til at forberede sig. Og det skaber mere nærværende voksne omkring børnene, siger hun.

Sofie Olsen overvejer selv at blive en del af næste omgang, når Børnenes Ø igen efter sommerferien sætter fokus på, om flere skal gå op i tid.

Indflydelse er vigtigt

Børnenes Ø er en del af indsatsen "En fremtid med fuldtid", som KL og de faglige organisationer i Forhandlingsfællesskabet står bag.

Indsatsen fokuserer på, hvordan kommunale arbejdspladser kan gøre det attraktivt at gå op i tid eller på fuldtid.

Og det med at være en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne har medindflydelse på deres arbejdstid og oplever fleksibilitet er vigtige faktorer, mener pædagogisk leder Bodil Hulgård.

- Jeg kan se, at det har givet medarbejderne mere ro og mere arbejdsglæde. Og det er jo en ret vigtig pointe. For jo gladere medarbejdere, jo gladere børn og forældre, siger hun.

Samtidig er det også et rekrutterings-parameter at kunne tilbyde nogle gode vilkår, mener lederen.

- Når vi har stillinger ude, så skal folk tænke, her er gode vilkår, man får medindflydelse, og det er et fedt sted at være, siger hun.

Billedtekst

Fra venstre pædagog Mia Højlund, pædagog Cecilie Clingman, pædagog Sofie Olsen og pædagogisk leder Bodil Hulgård.

Nye materialer til børnene

Pædagog Mia Højlund har blandt andet brugt noget af den tid, hun har lagt til sin forberedelse, på at opdatere og nyudvikle samlinger, forløb og visuelle materialer, som alle i institutionen kan bruge.

 

 

Om fuldtidsindsatsen

KL og Forhandlingsfællesskabet arbejder sammen om en ”En fremtid med fuldtid” - en indsats, der skal få flere kommunale medarbejdere op i tid eller på fuldtid.

Parterne udvikler og afprøver i samarbejde med arbejdspladser i mere end 40 nøglekommuner løsninger, der gør det attraktivt og muligt at gå op i tid eller blive ansat på fuldtid.

De løsninger og metoder, som parterne og de kommunale arbejdspladser finder i fællesskab, bliver løbende delt med resten af landets kommuner, bl.a. her på fuldtid.dk.

En fremtid med fuldtid