Kompetencer i fremtiden: Vi skal tage mere på os selv

Individuel dømmekraft og ansvar for hele borgerens forløb bliver afgørende efter reformen.

Af Bettine Romme Andersen 12/11/2025
Fremfærd

Når faglig koordinator i Gribskov Kommune Mette Louise Brix skal beskrive, hvilke kompetencer der bliver vigtige som medarbejder i den nye beskæftigelsesvirkelighed, så peger hun på to ting.

Det første handler om at se det enkelte menneske og tilpasse indsatsen derefter.

- Faglig dømmekraft hænger sammen med, at man tager udgangspunkt i det menneske, man sidder overfor. At man kigger individuelt på det menneske og formår at tilrettelægget et forløb ud fra de forudsætninger, borgeren træder ind i rummet med, siger Mette Louise Brix, der også er formand for beskæftigelsesfaggruppen i Socialrådgiverforeningen.

Ansvar for flere områder

Det næste, som bliver afgørende fremover - efter den nye reform af beskæftigelsesområdet - handler om at følge borgeren helt til dørs og tage ansvar for flere områder, end man tidligere har været vant til, mener Mette Louise Brix.

- Jeg tror, at vi er på vej et sted hen, hvor man som sagsbehandler også skal håndtere alt det andet, der fylder i borgerens sag. Vi skal tage borgeren i hånden og sørge for at komme i mål.

Fagligheder i beskæftigelsesindsatsen

Materialet stiller skarpt på den faglighed og de kompetencer, som skal udgøre fundamentet for arbejdet i den nye beskæftigelsesindsats.

I materialet er der identificeret seks centrale videns- og kompetencefelter, som er nødvendige for at skabe kvalitet og helhed i beskæftigelsesindsatsen.

Hent materialet og brug læsevejledningen og introduktionen til at komme i gang.