SOSU-hjælper: Min faglige gnist er tændt
Et opkvalificeringsforløb har boostet fagligheden på ældreområdet i Brøndby Kommune. Nu kan vi gøre en forskel sammen, lyder det.
- Det, der overraskede mig mest ved opkvalificeringsforløbet, var, at de emner, som jeg var godt klædt på til, faktisk var de ting, jeg fik mest ud af.
Sådan fortæller Tommy Petersson, som er social- og sundhedshjælper i Brøndby Kommune.
Her satte man for nogle år siden et større opkvalificeringsforløb i gang for alle medarbejdere på plejecentre og i hjemmeplejen.
Appetit på mere
Tommy Petersson var afsted på det første hold, og efter opkvalificeringsforløbet havde han fået både appetit på mere - og et nyt mod på at gå til sin chef og snakke om nye udfordringer.
- Jeg havde fået en gnist til at bruge min nye viden og se, om jeg kunne være med til at gøre en forskel. Jeg var ikke bange for at stille mig frem, fordi jeg ikke længere "bare" var en hjælper. Jeg var meget mere en fagperson, end jeg troede, jeg var, siger han.
Så da Tommy Petersson blev tilbudt at stå for skærmenheden i hjemmeplejen, var han ikke sen til at sige ja, og svaret var det samme, da han fik tilbuddet om at uddanne sig til forflytningsvejleder.
Snakker samme faglige sprog
Det var ikke alle kollegerne, der havde den samme lyst til at hoppe på opkvalificeringsvognen fra start. Men jo flere, der kom afsted, jo mere steg læringslysten blandet medarbejderne.
- Hele vores arbejdsmiljø er bare blevet bedre, fordi folk føler, at vi alle sammen er på det samme niveau. Vi kan snakke det samme faglige sprog, og vi kan gøre en forskel sammen, siger Tommy Petersson.
3 vigtige fagområder
Se video, hvor Tommy Petersson og kollegaen, social- og sundhedshjælper Bettina Jensen, fortæller, hvad de har taget med sig fra opkvalificeringsforløbet, når det handler om demens, velfærdsteknologi og relationskompetencer.
Social- og sundhedshjælpere kan få særligt tilskud i Den kommunale kompetencefond til AMU-kurser og akademimoduler inden for fagområderne: Demens, relationskompetencer og velfærdsteknologi.
Det er alle tre områder, som er særligt aktuelle, når man som fagperson skal arbejde med den helhedspleje, der følger med Ældrereformen.











