""

Nye og mere fleksible rammer for Bedre til ord, tal og IT

Nu bliver det nemmere at tilbyde kurser til medarbejdere, der ønsker at blive bedre til at læse, skrive, regne og bruge IT i hverdagen

Af Pernille Søndergaard 27/10/2025

De seneste ti år har der været hjælp at hente for både ordblinde og andre, der er udfordret på at læse, regne og skrive og bruge IT i hverdagen. 

Med indsatsen Bedre til ord, tal og IT har KL, FOA og 3F nemlig givet kommunale arbejdspladser mulighed for at søge tilskud til vikardækning og lønrefusion, mens medarbejderne afklares i dansk, matematik og IT og efterfølgende deltager i undervisning.

Hidtil har det været krav til en indsats med Bedre til ord, tal og IT, at alle medarbejdere på en arbejdsplads skulle kompetenceafklares, hvorefter de, der havde behov, blev tilbudt målrettet undervisning. 

Tilbud til mindre medarbejdergrupper

Men nu er kravene til indsatsen blevet lempet. Det betyder, at man på den enkelte arbejdsplads kan vælge at rette kompetenceafklaring og tilbud om kurser mod mindre medarbejdergrupper eller enkelte medarbejdere.

Det kan fx være ufaglærte medarbejdere, en bestemt faggruppe, medarbejdere med ordblindhed, medarbejdere med dansk som andetsprog eller en anden medarbejdergruppe, som har behov for hjælp til at få løftet deres basale kompetencer i at læse, skrive, regne eller bruge IT i hverdagen.

- Vi anbefaler stadig til at søge om midler til vikardækning/lønrefusion til en hel arbejdsplads, et team eller en afdeling, men nu er der også mulighed for at rette indsatsen mod mindre medarbejdergrupper og enkeltindivider. Det, håber vi, kan bidrage til, at det bliver mere fleksibelt for nogle arbejdspladser at få sat en indsats med Bedre til ord, tal og IT i søen, siger konsulent i KL Sophie Elene Johansen.

Det skal være ukompliceret

Det er noget, som driftsleder i Park og Vej i Kerteminde Kommune Asbjørn Nyholt kan bakke op om.

- Sidste vinter snakkede vi meget om at lave en generel kompetenceafklaring i hele Park og Vej, men i MED-udvalget blev vi enige om, at det ikke var vejen frem. Jo mindre et område, vi arbejder med, jo større er chancen for at komme igennem med en indsats. Det skal være så ukompliceret som muligt, siger Asbjørn Nyholt.

Løsningen blev derfor starte dér, hvor behovet var størst, og for Asbjørn Nyholt var der ikke tvivl om, at det måtte være for de sæsonansatte i parkafdelingen.

- Det er dem, der er løsest tilknyttet arbejdsmarkedet, der står med det største uddannelsesbehov. Det er dem, der står ringest bogligt set, som vi skal motivere mest. For dem, der har de basale kompetencer i orden, de finder nemmere deres egen vej, vurderer Asbjørn Nyholt.

Tryghed nedbryder barrierer

Med hjælp fra Den opsøgende indsats for uddannelse og kompetenceudvikling har Park og Vej i Kerteminde fået tilrettelagt et lille hold i ordblindeundervisning for sæsonansatte medarbejdere med tilskud fra Bedre til ord, tal og IT. Holdet kommer til at køre 3 timer om ugen fra slutningen af oktober til udgangen af januar 2026.

Som en vigtig ting finder undervisningen sted på arbejdspladsen. For med Asbjørn Nyholts ord har mange "indædt dårlige oplevelser" med at gå i skole, og det gælder om at ændre dén oplevelse, så den ikke bliver en barriere i sig selv.

- Derfor har vi aftalt med VUC, at undervisningen skal foregå her på arbejdspladsen, hvor der er tryghed og ro, siger Asbjørn Nyholt, som håber, at de gode erfaringer fra det lille hold kommer til at smitte og give andre mod på at springe på et kursus senere.

Behovet er stadig lige stort

Da Bedre til ord, tal og IT blev lanceret tilbage i 2015, var det med en ambition om at løfte de almene kompetencer for medarbejdere på FOA og 3F-overenskomst, som havde svært ved arbejdsopgaver, der fx krævede skriftlighed eller regne-færdigheder.  

Ambitionen var samtidig at skabe et fundament for, at medarbejderne kunne deltage i mere uddannelse og kompetenceudvikling. 

Og behovet for en skræddersyet hjælp er ikke blevet mindre siden. Snarere tværtimod.

Dels er kravene til dokumentation og afrapportering steget, og samtidig er digitale opgaver i dag ikke til at komme udenom i den kommunale hverdag.

Dels viser de nyeste tal for danskernes almene kompetencer, at mere end 550.000 voksne danskere fortsat har læse- og regne-færdigheder på et lavt niveau. 

Dertil kommer, at alle erfaringer viser, at cirka halvdelen af de kommunale medarbejdere på en FOA- og 3F-overenskomst har udfordringer med dansk, matematik eller IT.

Kort sagt: Den brændende platform er stadig lige så glohed som for ti år siden.

En vigtig trædesten

Indtil videre har en lang række arbejdspladser i over 64 kommuner opkvalificeret mere end 8000 medarbejderes læse-, skrive-, regne - og IT-færdigheder via indsatsen Bedre til ord, tal og IT.

Og håbet er, at de nye muligheder vil motivere endnu flere kommuner til fremover at benytte sig af muligheden for at tilbyde medarbejdere på FOA- og 3F-overenskomst et løft af deres almene kompetencer.

- Ambitionen er at få alle 98 kommuner med, for dansk, matematik og IT er basale færdigheder, som man skal have for at varetage mange jobfunktioner. Dermed er Bedre til ord, tal og IT en utrolig vigtig trædesten til at tage en anden uddannelse, siger uddannelsespolitisk konsulent i FOA Laura Voigt Møllebro.

I Kerteminde Kommune har Asbjørn Nyholt også et stille håb om hen ad vejen at kunne motivere nogle af de ansatte til at gå fra ufaglært til faglært.

- Men de skal først have oplevelsen af en tryg undervisningssituation med sig og have fået godt styr på deres hjælpemidler til ordblindhed, understreger han.

Win-Win for alle parter

Den store målsætning for parterne omkring Bedre til ord tal og IT er, at indsatsen i sidste ende kan skabe en større arbejdsglæde og øge selvtilliden for dem, som har udfordringer – både på arbejdspladsen og privat. 

- Vi har set mange eksempler på, at medarbejdernes kompetencer kan løftes til glæde for ikke kun arbejdspladsen, men også for medarbejderne privat, siger uddannelsespolitisk konsulent i 3F Betinna Vejen Vig.

Det kan driftschef Asbjørn Nyholt nikke genkendende til.

Udover holdet i dansk er der også et kursus i FVU-digital i støbeskeen til foråret i Park og Vej i Kerteminde Kommune.

For selvom medarbejderne ikke sidder foran en skærm i hverdagen, så følger der alligevel nogle IT-opgaver med ud i marken, hvor de ansatte fx skal team-registrere og lave kvalitetsbeskrivelser i IT-systemer på en iPad.

- Og mange bliver rædselsslagne for at trykke på en forkert knap. Så der er brug for, at de står tryggere i hele digitaliseringen, og det gælder ikke bare på arbejdspladsen, men også generelt i hverdagen fra e-boks, over Netbank til ungernes Aula. Det håber vi også, IT-kurset kan bidrage til, siger Asbjørn Nyholt.

Har du medarbejdere som har svært ved at læse og skrive ?

Der er hjælp at hente til medarbejdere, der har svært ved at løse deres arbejdsopgaver på grund af udfordringer med IT, læsning, skrivning eller matematik.

Kommunale arbejdspladser kan få afklaret medarbejderes kompetencer i dansk, matematik og IT og få lønrefusion, når medarbejderne deltager i kursus, herunder:

  • Ordblindeundervisning
  • Forberedende voksenundervisning (FVU)-start
  • FVU-dansk,
  • FVU-matematik
  • FVU-digital

Indsatsen 'Bedre til ord, tal og IT' henvender sig til ansatte på FOA eller 3F-overenskomster i kommunerne, og arbejdspladsen søger om midler gennem Den Kommunale Kompetencefond.

Vil du vide mere, så kontakt Den opsøgende indsats. Vi sidder klar til at hjælpe dig videre

Du kan også læse mere om Bedre til ord, tal og IT her

Uddannelse & kompetenceudvikling