
På vej til pædagogisk assistent: "Vi brænder for faget"
Hvad kræver det, når pædagogmedhjælpere tager skridtet til pædagogisk assistent? Fem kommuner får og deler viden på dialogmøde.
Hvordan motiverer man pædagogmedhjælpere til at tage den pædagogiske assistentuddannelse? Hvad er de økonomiske tilskudsmuligheder? Hvordan er uddannelsen bygget op? Og hvad er egentlig en realkompetencevurdering for en størrelse?
Spørgsmålene var mange og engagementet stort, da Den opsøgende indsats for nylig var vært for et dialogmøde om uddannelsen til pædagogisk assistent.
Ledere, HR- og uddannelseskonsulenter, tillidsvalgte og ansatte i FOA fra fem hovedstadskommuner havde sat tre timer af for sammen at zoome ind på mulighederne for uddannelse af ufaglærte kolleger og medarbejdere til pædagogisk assistent på dagtilbudsområdet - og ikke mindst hvad man får ud af uddannelsen.
En løftestang
VIVE og EVA præsenterede i foråret en undersøgelse af kvaliteten i dagtilbud for 3-5-årige, som bl.a. pegede på, at 3 ud af 10 stuer i undersøgelsen blev vurderet til at have ’utilstrækkelig’ kvalitet, og i slipstrømmen på rapporten har der været stor bevågenhed på netop dette.
- Derfor er det helt oplagt at se på muligheden for uddannelse af pædagogmedhjælpere, for uddannelse kan være en løftestang til mere kvalitet i dagtilbud, lyder det fra konsulent i Den opsøgende Indsats Freja Stevenson, da hun byder velkommen til dialogmødet.
Brug for mere viden
Hun fortæller, at der er brug for mere viden ude på landets dagtilbud om, hvad mulighederne for kompetenceudvikling er, herunder at ufaglærte medarbejdere via støtte fra Den Kommunale Kompetencefond kan tage uddannelsen uden at gå ned i løn - samtidig med at arbejdspladsen kan søge et tilskud til medarbejderens lønudgift
- Det er også en af grundene til, at vi samler jer i dag med det formål at snakke om den pædagogiske assistentuddannelse: Hvad kræver det at sende medarbejdere afsted på uddannelse, og hvad er udbyttet? siger Freja Stevenson.
Freja Stevenson og hendes kolleger i Den opsøgende indsats understøtter ledere og tillidsvalgte i landets 98 kommuner. omkring uddannelse og kompetenceudvikling
Førstehåndsindtryk fra uddannelsen
En barriere for at hoppe ud i en uddannelse som pædagogisk assistent kan være dårlige oplevelser fra folkeskolen.
- Men dét at tage en voksenuddannelse er noget ganske andet end at gå i folkeskolen, siger Freja Stevenson.
Det kan Shannah Sørensen, Tina Petersen og Sanne Øzgur skrive under på. De holder alle tre en pause fra jobbet i et dagtilbud og er i fuld sving med at tage uddannelsen til pædagogisk assistent på SOSU H.
De deltager i dagens dialogmøde for at give deltagerne et friskt førstehåndsindtryk af uddannelsen.
- Alle i vores klasse har haft et pres med dårlige erfaringer fra folkeskolen med sig. Så vi var alle nervøse og bange for at starte. Men der går ikke særlig længe, så har man styr på det, fordi man jo kommer med sin praksiserfaring, og så giver det bare så meget mening, når man får teorien indover, fortæller Tina Petersen.
Og Sanne Øzgur tilføjer:
- Jeg synes, det var nervepirrende at starte på uddannelsen, for jeg har kun folkeskolen. Men jeg er blevet positivt overrasket. Vi bakker hinanden op i klassen. Vi er der, fordi vi brænder for det her fag og kan sparre med hinanden på forskellige måder, og det er dér, man virkelig kan mærke den store forskel fra folkeskolen.
Tina Petersen, Sanne Øzgur og Shanna Sørensen er færdiguddannede pædagogiske assistenter til januar 2026.
Løfter faglighed og kvalitet
De tre elever sprudler af begejstring over at være en del af et levende fagligt læringsmiljø på SOSU H, der sætter deres pædagogiske praksiserfaringer i perspektiv.
Og de er ikke i tvivl om, at de kan være med til at løfte både faglighed og kvalitet, når de vender tilbage til deres arbejdsplads som faglærte pædagogiske assistenter.
- Når vi kommer tilbage, kan vi indgå i en fælles faglighed omkring et børnesyn og en god kvalitet i institutionen med pædagogerne, og vi kan sætte ord på, hvorfor vi vælger at gøre, som vi gør. Vi bliver en del af arbejdspladsen på en anden måde end før, siger Shanna Sørensen.
Rundt omkring ved bordene lytter deltagerne med stor interesse, og de har mange nysgerrige spørgsmål. Et af dem kommer fra en dagtilbudsleder, der gerne vil have et godt råd til, hvad der skal til for, at han kan motivere sine ufaglærte medarbejdere til at turde tage springet til uddannelsen.
- Du kunne måske tage dem med til sådan et møde som det her, lyder anbefalingen fra Tina Petersen.
- Og der er også besøgsdage på skolen, hvor man kan komme og høre om uddannelsen og finde ud af, at det måske ikke er så skræmmende.
Hjælp til at overkomme barrierer for uddannelse
En ting er, at det kan væres svært at motivere ufaglærte medarbejdere til uddannelse. En anden hurdle handler mere om manglende viden om mulighederne, påpeger én af mødets deltagere.
- Vi hører tit fra ledere, at det er besværligt at sende medarbejdere afsted på uddannelse. De mangler viden om, hvad de skal gøre, og de skal bruge så meget tid. Så lederne mangler helt lavpraktisk at blive klædt på til opgaven, lyder det.
Den udfordring kommer resten af dagens program i møde.
Præsentation af uddannelse og økonomiske rammer
Uddannelsesvejleder på SOSU H Lis Helene Brandenborg giver en præsentation af uddannelsen til pædagogisk assistent under EUV1, herunder realkompetencevurdering, arbejdsgivererklæring, adgangskrav, fag og indhold og muligheden for fleksibel tilrettelæggelse af uddannelsen.
Derefter tager Jannie Glæsel fra Den opsøgende indsats over.
Nu handler det om en præsentation af Fra ufaglært til faglært-puljen og muligheden for at søge tilskud i puljen, når en medarbejder ønsker at tage skridtet fra ufaglært pædagogmedhjælper til faglært pædagogisk assistent.
- Det vigtige budskab er, at ingen skal opleve, at de går ned i løn, fordi de går i gang med uddannelsen. Arbejdsgiver kan søge puljen om et såkaldt ”poseopfyld”, som dækker differencen mellem uddannelsesløn og den løn, medarbejderen har som ufaglært, forklarer hun.
Et godt tilbud
Der er stor spørgelyst blandt mødets deltagere om de mange detaljer, man skal tage højde for, når økonomien, som også omfatter AUB-midler og tilskud fra opkvalificeringspuljen, skal på plads, og ansøgningsproceduren skal gennemføres.
Og da det er tid til at slutte dagens dialogmøde, er det med et godt tilbud fra Den opsøgende indsats.
- I er altid velkomne til at tage fat i os og få sparring og vejledning. Og vi tilbyder også at samle jer igen i det nye år, hvor vi gerne igen gennemgår regler og rammer. Vi kan se, at når vi andre steder har gjort det, så dukker der nogle andre spørgsmål op, siger Freja Stevenson og tilføjer:
- Og så kunne I overveje, om der nogen, som ikke har været med i dag, som kunne have behov for at være med en næste gang, siger Freja Stevenson.
I Hvidovre Kommune arbejder vi meget anerkendende med uddannelsen til pædagogisk assistent. Vi har haft både Københavns Professionshøjskole og direktionen med ind i at få pædagogiske assistenter medregnet i det uddannede personale. Så jeg er med i dag for at få lidt input til, hvad vi skal gøre endnu mere af, end vi gør nu.
Helt lavpraktisk tager jeg informationen om, hvornår der er optag på uddannelsen med mig tilbage til TR’erne, så de kan bringe den information videre ud i tilbuddene. Og så giver den sparring, man har med kolleger og med andre kommuner på et møde som det her, jo også altid noget.















