Gør det nærværende

Gør det nærværende

Når I har fundet frem til nogle konkrete indsatser, som bidrager til at forny den måde, I løser kerneopgaven på, er det tid til at tænke i kommunikation og involvering. Hvilke budskaber er centrale? Og hvordan gøres de relevante for hver enkelt målgruppe? 

Af Personaleweb 19/11/2014
Forhandlingsfællesskabet,
KL

Brug værktøjet:

  • Identificer de centrale budskaber
  • Vurder målgruppernes behov, og gør budskaberne relevante og inspirerende for hver enkelt målgruppe
  • Præsenter budskabet og få opbakning
  • Etabler en måde at følge med i, at budskaber og ideer bliver omsat til handlinger

Du kan downloade og printe værktøjet i højre side af denne artikel. Det kan med fordel kombineres med Kulturtermometret. 

Gå videre til trin 5: Praktiser nye tiltag

Erfaringer fra arbejdspladserne

 

'Hvordan kunne vi lave en udeskole midt på Frederiksberg? Udeskole er jo ofte noget med skov og strand. Det var først, da vi fandt på at kalde initiativet ”Mit Frederiksberg”, at det fængede blandt lærerne. Nye ideer skal kommunikeres, så dem, der skal løbe med dem, får øje på mulighederne og ikke begrænsningerne. Det er billeder, som giver inspirationen til at folde ideerne ud i handlinger.'

Administrativ skoleleder Charlotte Brüchmann, Søndermarksskolen, Frederiksberg

Læs mere om Søndermarksskolen

 
Fornyelse trin 4
Gå til næste trin

Ovenfor kan du downloade det værktøj, der passer til Trin 4: Gør det nærværende i en enkelt fil. I filen finder du også en vejledning og et udfyldt eksempel.

Du kan også klikker dig videre i de øvrige værktøjer neden for og møde nogle af de arbejdspladser, der har deltaget i udviklingen. 

Introside: Seks trin til fornyelse

Trin 1: Skab rammer for nytænkning

Trin 2: Bliv skarp på kerneopgaven

Trin 3: Fokuser på effekter

Trin 4: Gør det nærværende

Trin 5: Praktiser nye tiltag

Trin 6: Kommuniker værdien

Erfaringer

En række arbejdspladser har givet inspiration til værktøjerne. Læs her, hvordan fem arbejdspladser har arbejdet med fornyelse.

Gladsaxe Skole: Vi nedlagde lærerværelset

Plejecenteret Othello, Fredericia: Vi indførte en god dag ved egen kraft

Søndermarksskolen, Frederiksberg: Vi udviklede udeskole i byrummet

Støttecenteret, Handicapområdet, Hedensted: Vi holder ugentlige teammøder

Daginsitutionen Skovtrolden, Næstved: Vi har udviklet et laboratorium