Fremtidens jobcentre skal både støtte og udfordre

Evnen til at se muligheder bliver en central kompetence i fremtidens beskæftigelsesindsats.

Af Bettine Romme Andersen 13/11/2025
Fremfærd

- Fremtidens beskæftigelsesindsats er et sted, hvor man som jobsøgende kommer med en forventning om at kunne få hjælp, god vejledning og blive mødt på de ønsker og behov, man har, men også bliver udfordret, så man går derfra med noget, man ikke regner med.

Sådan siger Joan Møller Gerring.

Hun er job- og virksomhedskonsulent i Jobcenter Aarhus og tillidsrepræsentant for HK i to afdelinger og arbejder med dagpengemodtagere.

Kompetencer i fremtiden

- Faglig dømmekraft handler om, at man har viden inden for forskellige områder og kan reflektere over, hvad der skal trækkes ind på et givent tidspunkt i et forløb, siger hun.

Hun mener ikke, at man kan pege på én enkelt kompetence, som bliver afgørende i den fremtidige beskæftigelsesindsats.

- Forskellige medarbejdere vil have styrker, som varierer, alt efter hvilken funktion man varetager. 

Dog er der alligevel noget, som er meget afgørende, lyder det fra Joan Møller Gerring.

- Evnen til at se muligheder bliver afgørende fremadrettet.

Fagligheder i beskæftigelsesindsatsen

Materialet stiller skarpt på den faglighed og de kompetencer, som skal udgøre fundamentet for arbejdet i den nye beskæftigelsesindsats.

I materialet er der identificeret seks centrale videns- og kompetencefelter, som er nødvendige for at skabe kvalitet og helhed i beskæftigelsesindsatsen.

Hent materialet og brug læsevejledningen og introduktionen til at komme i gang.