
Det gode samarbejde med civilsamfundet: De 6 opmærksomhedspunkter
Projekt har identificeret potentialer og udfordringer for samarbejdet med civilsamfundet på baggrund af interviews i seks kommuner.
Der ligger et stort potentiale i at styrke samarbejdet mellem kommuner og civilsamfund om at løse samfundets komplekse sociale problemer som mistrivsel, ensomhed og manglende livskvalitet.
Konsulenthuset Resonans har for Fremfærd Sundhed og Ældre undersøgt potentialer og udfordringer for samarbejdet med civilsamfundet. Det sker som led i projektet "Samarbejde med civilsamfundet", hvor FOA og KL har projektledelsen.
Analysen bygger på interviews med ledere og medarbejdere i Roskilde, Guldborgsund, Svendborg, Assens, Kolding og Københavns Kommune.
Ligeværdig samspilspartner
De tværgående indsigter, der er kommet frem, viser, at indsatsen med civilsamfundet skal være systematisk og ikke bæres af ildsjæle. Ellers bliver det ikke bæredygtigt. Analysen viser også, at intern opbakning og ejerskab både politisk og i ledelsen er vigtig.
- Der er et kæmpe potentiale i samarbejdet med civilsamfundet, men der er også en masse opmærksomhedspunkter og ting, der er svære, siger Anne-Mette Scheibel, der er seniorkonsulent og partner i Resonans.
Hun understreger, at samskabelse med civilsamfundet kræver, at man ser civilsamfundet som en ligeværdig samspilspartner.
- Som kommune kan man være tilbøjelig til at se tingene fra sit eget perspektiv og ønske at få fikset noget. Men samskabelse forudsætter, at man starter forfra og forsøger at forstå udfordringer og muligheder sammen, siger hun.
LÆS OGSÅ: I Roskilde kan lægen henvise til fællesskab i lokalsamfundet
De seks opmærksomhedspunkter
Menneskelig værdiskabelse
Anne-Mette Scheibel understreger, at selvom flere af de seks opmærksomhedspunkter sigter mod det politiske, strategiske og ledelsesmæssige plan, så handler god samskabelse med civilsamfundet i bund og grund om relationer.
- Det er egentlig ret enkelt: Når samarbejdet virker, sker der en menneskelig værdiskabelse, siger hun.
Så selvom mange organisatoriske ting skal falde på plads, er det allervigtigste det relationelle, medmenneskelig møde mellem borger og frivillig.
- Vi vil gerne have dygtige faglige medarbejdere, men der opstår noget andet i samarbejdet med civilsamfundet og frivillige, der ikke er betalt for det. Det kan man ikke som kommune producere, men kommunen og medarbejderne kan være med til at arrangere og facilitere mødet, siger hun.

Artiklen er skrevet på baggrund af et oplæg som Thomas Gedde Højland og Anne-Mette Scheibel fra Resonans holdt den 1. december 2025 i forbindelse med en netværksdag i Odense.
Her deltog godt 100 ledere og medarbejdere fra 40 kommuner. Fem kommuner holdt oplæg om, hvordan de samarbejder med civilsamfundet.
Erfaringerne fra disse fem kommuner, Svendborg, Assens, Guldborgsund, Roskilde, Kolding, samt Københavns Kommune vil om kort tid blive samlet til et inspirationskatalog, der kan findes her på VPT.dk.








