Elev på mellemtrinnet sidder og læser sammen med klassekammerat

Motivation på mellemtrinnet - hvordan lykkes vi?

Ny viden og inspirationsmaterialer hjælper jer med at gentænke undervisningen og arbejde med aktionslæring som en vej til mere variation.

Af Pernille Søndergaard 05/12/2025
Fremfærd

Lærere på mellemtrinnet står med en stigende udfordring med at motivere og engagere eleverne, så de får lyst til at lære mere. Det viser den seneste nationale trivselsmåling fra Børne- og Undervisningsministeriet.

Så hvad stiller man som lærerteam op med den dalende motivation blandt eleverne i 4.-6.klasse?

Det har Fremfærd Børn-projektet Styrket elevmotivation på mellemtrinnet sat alle sejl ind på at undersøge nærmere med hjælp fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og tre aktionslæringsvejledere.

Tænker ud af boksen med aktionslæring

Lærerteams på syv skoler landet over har de seneste to år arbejdet med at undersøge, hvordan de kan engagere og motivere netop deres elevgruppe med en varieret undervisning.

Gennem aktionslæring har lærerne hjulpet hinanden med at få ideer og billeder på, hvordan varieret og motiverende undervisning kan se ud. Det har de gjort ved at eksperimentere med små og store prøvehandlinger, kaldet aktioner, i undervisningen.

Aktioner kan fx være at involvere eleverne mere, arbejde i kortere sekvenser, bruge skolens lokaler på en alternativ måde eller inddrage legende elementer og bevægelse i undervisningen for bare at nævne nogle få greb.

Lille cliffhanger med stor effekt

En af deltagerne i projektet er klasselærer Stine Block på Ishøj Skole, som tilrettelagde en tværfagligt dobbeltlektion i dansk og natur/teknik for 4. a.

En snevejrsdag overraskede hun eleverne med, at de skulle ud i sneen og hver især bygge en lille snemand, som efterfølgende blev sat i en dyb skuffe i fryseren i madkundskabslokalet.

Det var en cliffhanger, som straks vakte elevernes nysgerrighed: Hvad skulle de små snemænd bruges til?

Dét fik de at vide et stykke tid efter, hvor de skulle læse Halfdan Rasmussens digt ”Snemand Frost og Frøken Tø” og dernæst blev sluppet løs i grupper, hvor de udstyret med varmelamper og tøjstof skulle undersøge, hvordan de bedst kunne forhindre de små snemænd i at smelte.

- Jeg tænkte meget over, hvordan jeg kunne skabe et undervisningsforløb om centrale faglige spørgsmål, hvor alle deltager. Det var vigtigt for mig, at alle følte, at de havde noget at byde ind med, fortæller Stine Block, som blev overrasket over, hvor stor effekt, cliffhangeren havde.

- Det var meget mere spændende, end jeg overhovedet havde forestillet mig, siger hun.

Rollespil motiverer

Et andet eksempel er fra en 6. klasse på Tallerupskolen, hvor dansklærer Christine Bach Vistensen og matematiklærer Nathalie Toft Langæble samarbejdede omkring et forløb, hvor eleverne skulle læse romanen Skammerens datter - og undervejs blev mødt med elementer fra idræt og matematik.

Det matematiske break bidrog bl.a. til, at eleverne fandt ud af, hvor mange sider de skulle læse per dag for at nå at læse romanens 300 sider færdig til den fastsatte dato.

Eleverne blev fra start stillet i udsigt, at de i slutningen af det 3 uger lange forløb selv skulle tilrettelægge og opføre et rollespil.

Én af de ting, lærerne var nysgerrige på, var nemlig, om de kunne mærke, at elevernes motivation blev boostet, når de fortalte dem om slutproduktet.

- Det er vores oplevelse, at det har virket motiverende for en stor del af eleverne at vide, at hvis de skulle bidrage til rollespillet til sidst, så skulle de have læst romanen og kunne se de enkelte scener for sig, fortæller Nathalie Toft Langæble.

Kom selv i gang

I projektets inspirationsmaterialer og i artikler her på vpt.dk ( Motivation på mellemtrinnet | VPTkan du finde mange flere eksempler på de mange små og store greb, som lærerteamene på de 7 skoler har eksperimenteret med i arbejdet med at udvikle undervisningen og sætte fut i motivationen for eleverne på mellemtrinnet.

Inspirationsmaterialet består af:
""
  • Et inspirationskatalog
    Kataloget giver jer flere eksempler på de greb, skolerne har brugt, samt gode råd til hvordan I som ledelse bedst støtter op om udviklingen.
  • Arbejdshæfte til aktionslæring
    Arbejdshæftet gennemgår trin for trin, hvordan I kan anvende aktionslæringens principper i jeres lærerteams.
  • To podcastafsnit
    Hør, hvad både lærere og elever har fået ud af aktioner på to forskellige skoler, og få eksperternes perspektiv på, hvorfor aktionerne virker.
  • En power point-præsentation
    Præsentationen giver jer de væsentlige indsigter fra projektet og kan være starten på en samtale om, hvordan motiverende og varieret undervisning ser ud hos jer.
  • Vidensnotat
    Notatet giver jer dybere indblik i den forskning og viden, der ligger bag arbejdet med motivation og variation.
Om "Styrket elevmotivation på mellemtrinnet"

Formålet med udviklingsprojektet er at styrke elevernes faglige udvikling, trivsel og lyst til at lære.

I projektet undersøger og afprøver lærere fra skoler rundt om i landet, hvordan man kan tilrettelægge en mere varieret undervisning og derigennem fremme elevernes motivation.

Udviklingsprojektet løber frem til foråret 2025 og gennemføres som et partssamarbejde mellem DLF, BUPL og KL i regi af Fremfærd Børn. Projektet faciliteres og gennemføres i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

Projektet bygger på erfaringerne fra Styrket elevmotivation i udskolingen, som blev gennemført i  2021-2023.

Projektledelse: KL og DLF 

8 problemstillinger, lærerne undersøgte på tværs af forløbene
  • Elevinddragelse: Hvordan kan elevernes interesser, hverdag og ideer inddrages i planlægning af undervisningen?
  • Selvstændigt arbejde: Hvordan kan eleverne støttes i at arbejde mere selvstændigt? Så de fx kan komme videre, når de går i stå.
  • Forskelligheder i motivation: Hvordan kan en hel elevgruppe motiveres, når de har forskellige interesser og præferencer?
  • Undersøgende undervisning: Hvordan kan der arbejdes med mere åbne opgaver, hvor eleverne selv stiller spørgsmål og finder svar?
  • Faglig fordybelse: Hvordan kan der skabes rum for, at eleverne fordyber sig i det faglige stof? 
  • Tydelighed: Kan en tydelig instruktion og tydelige skift hjælpe eleverne bedre i gang med opgaven? 
  • Afveksling: Kan det motivere eleverne at veksle mellem fx gruppearbejde, fælles gennemgang og bevægelse?
  • Elevsamarbejder: Kan det engagere eleverne, når de skal forklare eller præsentere for hinanden?

Motivation på mellemtrinnet