Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
Få gratis guide til forebyggelse og håndtering.
At arbejde med mennesker er både givende og udfordrende. Det giver en følelse af formål og glæde, samtidig med at det kan være følelsesmæssigt krævende at engagere sig i andre.
Høje følelsesmæssige krav opstår fx, når man skal sætte sig ind i en borgers tankegang og adfærd, håndtere tanker eller følelser som sorg, vrede eller afmagt, eller når man skal tilpasse sin kommunikation eller adfærd til borgeren.
De høje følelsesmæssige krav øger risikoen for mental og fysisk udmattelse og kan medføre konflikter og forråelse i tilgangen til borgerne samt få betydning for kvaliteten af den ydelse, borgerne modtager.
Effektiv forebyggelse er derfor afgørende for både medarbejderes og borgeres trivsel, og derfor har Vold som Udtryksform udgivet et temahæfte, som kan hjælpe med at få de høje følelsesmæssige krav frem i lyset og forebygge belastning af medarbejdernes mentale velbefindende.