Få sygefraværet ned med peer education

Få sygefraværet ned med peer education

Ønsker I at nedbringe sygefraværet på jeres arbejdsplads? Så er peer education måske noget for jer. Peer education handler om at lære af ligemænd. Man mødes og udveksler erfaringer med en arbejdsplads, der ligner ens egen.

Af Tine Rosenkilde 03/01/2012

I aflastningstilbuddet Danahus viste trivselsundersøgelser, at personalet havde det godt. Alligevel var sygefraværet højt. Så da Danahus fik tilbuddet om at deltage i et peer education projekt om at nedbringe sygefraværet, sagde de ja tak.

Medlemmerne af det lokale MED-udvalg mødtes med folk fra opvækstinstitutionen Vokseværket, som havde lavt sygefravær, for at udveksle erfaringer og få inspiration. En af metoderne, man brugte, var den såkaldte "fishbowl metode", hvor folkene fra Vokseværket lyttede, mens folkene fra Danahus talte om sygefravær.

- Da Vokseværket genfortalte, hvad de havde hørt os tale om, blev det tydeligt, at vi virkede opgivende og fortravlede. Vi er nok fortravlede, men slet ikke opgivende. Folk er glade for at arbejde i Danahus. Men der var åbenbart noget i vores måde at kommunikere på, som virkede negativt, siger forstander Elsebeth Andersen.

Sygefravær faldt drastisk

Mødet med Vokseværket inspirerede Danahus til at kommunikere anderledes, og det betød, at sygefraværet faldt med to tredjedele. I dag er sukkekulturen væk, og man har indført morgensamtaler, hvor morgenen evalueres med den nærmeste leder.

Det handler ikke om, hvem der er de gode, og hvem der er de dårlige. De to arbejdspladser er ligeværdige. Den ene er bare nået længere end den anden, når det gælder sygefravær.

Gitte Hesselmann

- I ledelsen holdt vi også op med at give løsninger på alle mulige problemer. I stedet spurgte vi medarbejderne, hvilke løsninger de selv kunne foreslå,' forklarer Elsebeth Andersen.

Vokseværet tog også idéer med hjem fra mødet med Danahus. Her lærte man at takle sygemeldinger bedre. I Danahus spørger man den, der ringer og melder sig syg, om der er tale om sygdom, eller om der er en anden grund til, at vedkommende må blive hjemme. Man gør det altså legalt at blive hjemme, hvis man har det psykisk dårligt.

Ligeværdighed i fokus

Når man bruger metoden peer education, er det vigtigt at følge nogle bestemte spilleregler under dialogen. Hvis man uden videre sætter sig ned og begynder at snakke om sygefravær, så kan ligeværdigheden hurtigt forsvinde. Der kan meget let opstå et modsætningsforhold mellem dem, der har det laveste sygefravær og dem, der har det højeste. Og det er slet ikke meningen.

Gitte Hesselmann, proceskonsulent og underviser hos Parternes uddannelsesfælleskab (PUF), forklarer:

Det er især vigtigt, at de to arbejdspladser anerkender, at de begge ønsker høj faglighed og godt samarbejde. Det handler ikke om, hvem der er de gode, og hvem der er de dårlige. De to arbejdspladser er ligeværdige. Den ene er bare nået længere end den anden, når det gælder sygefravær.

Om projektet med peer education

Fire arbejdspladser har med hjælp fra proceskonsulent Gitte Hesselmann brugt metoden peer education til at opnå et lavere sygefravær.

Peer education handler om at ligemænd mødes og udveksler erfaringer i en ligeværdig og struktureret dialog.

Cases og værktøjer i forbindelse med peer education

Ligeværdighed er helt centralt i metoden Peer Education. Proceskonsulent Gitte Hesselmann giver et bud på tre værktøjer, der giver en ligeværdig dialog.

Aflastningstilbuddet Danahus fik sygefraværet til at falde med to tredjedele, efter de mødtes og udvekslede erfaringer med opvækstinstitutionen Væksthuset.

Kontakt vedrørende projektet med peer education

Katrine Nordbo Jakobsen, KL, knt@kl.dk, 3370 3902

Tine Maj Holm, SL, tih@sl.dk, 7248 6000