Afdelingsleder Stig Ellemann (tv) og Asgård Skoles arbejdsmiljørepræsentant Ralf Salomonsen (th) er stolte af at have opstartet et samtalerum, der herfra kan leve videre uden dyre udgifter til psykologer eller konsulenter.

Her er du sikker på at blive hørt

På Asgård Skole i Køge har man nu et rum for den såkaldte fokussamtale. »Jeg har aldrig følt mig så hørt som her«, fortæller lærer og arbejdsmiljø-repræsentant på skolen Ralf Salomonsen.

Af Personaleweb 24/10/2013
KL,
LC

I efteråret sidste år holdt ph.d. og cand. pæd. psyk. Susanne Ploug Sørensen et oplæg for lærerne på Asgård Skole. Det handlede om fokussamtalen og om spillereglerne i en samtaleform, hvor målet er, at fokuspersonen føler sig hørt. 

Ifølge lærernes arbejdsmiljørepræsentant Ralf Salomonsen var oplægget ”vildt inspirerende”. Det samme er hans oplevelse af at sidde som fokusperson over for en kollega, der lytter intenst og kun med jævne mellemrum stiller uddybende spørgsmål a la hvordan, hvorfor og hvad vil du gøre ved det.

Da Ralf Salomonsen gik ind til samtalen bar han på et problem, der, på en irritationsskala fra 1 til 10, var helt oppe på 9. Det handlede om, at mange af hans elever, selv efter skolen i månedsvis havde haft fokus på problemet, blev ved og ved at komme for sent til undervisningen.

- Fokussamtalen giver dig følelsen af, at du ikke er alene med dit problem, at nogen lytter til dig og siger: ’Det der skal ikke fylde så meget hos dig Ralf. Du må gøre op, hvad du kan gøre noget ved og hvad du ikke kan ændre på. Det lærte jeg så og nu beder jeg eleverne blive ude til næste lektion, hvis de kommer for sent, fortæller Ralf Salomonsen.

Hans problem blev pludselig håndterbart, da han følte sig lyttet til. Foruden kollegaen, der stillede ham spørgsmål undervejs, sad også to andre kolleger på sidelinjen og lyttede med.

Deres rolle blev så afslutningsvis at genfortælle samtalen mellem Ralf og udspørgeren. Ralf Salomonsen beskriver det som om de mørke skyer, der havde lagt sig tungt omkring hans hoved, forsvandt efter seancen. 

LÆS OGSÅ: Ungdomsskolen: Nye vilkår - nye metoder

’Fokussamtaler fastholder os i arbejde’

Afdelingsleder på skolen Stig Ellemann er enig med Ralf Salomonsen i, at fokussamtalerne er med til at forbedre arbejdsmiljøet på skolen.

- Vi tror på, at det her kan mindske vores stress og fastholde os i arbejde, siger han.

Ralf Salomonsen kalder videre fokussamtalerne for en slags aflastningsventiler og understreger, at alt, der bliver fortalt under seancerne i princippet er fortroligt. Nu gør det ikke ham noget, at alle ved, at han lod sig påvirke af elever, der med fem-ti minutters mellemrum dryssede ind af døren og forstyrrede hans undervisning. Men i andre tilfælde vil de problemer, der tages op til en fokussamtale, være for følsomme at dele. 

- Et team fik supervision af psykologen en ekstra gang, fordi de var ude i noget følsomt med selve teamsamarbejdet. Men det har affødt, at teamet nu selv sætter fokussamtaler op med jævne mellemrum. De er ved at få lagt problemerne ned, fordi de får sat ord på, fortæller Ralf Salomonsen.

Til de indledende oplæg ved Susanne Ploug og hendes deltagelse i de første fokussamtaler, har Asgård Skole modtaget midler fra projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’, der ledes af KL og Lærernes Centralorganisation.

Om projektet "Nye veje til fastholdelse af lærere"

 

  • Bag projekt ’Nye veje til fastholdelse af lærere’ står KL og Lærernes Centralorganisation.
  • KL og Lærernes Centralorganisation har iværksat projektet med det mål at modvirke sygefravær og tidlig pensionering.
  • De 12 projekter har været gennemført i perioden 1. april 2012 frem til sommer/efterår 2013.
  • Læs mere om projektet og opdag flere indsatser mod sygefravær