Konflikter er uundgåeligt på arbejdspladsen

Tre metoder til at håndtere konflikten

Konflikter er en uundgåelig del af hverdagen. Heldigvis kan de løses på en fornuftig måde. Læs her, hvordan du kan stoppe op og håndtere konflikter på jobbet, inden de eskalerer.

Af Janni Andersen 04/01/2016

Kryber du langs panelerne, når der er konflikter under opsejling? Har du svært ved at gå på kompromis? Bliver du irriteret, når din chef giver kritik? Uanset hvordan dit reaktionsmønster er i forhold til konflikter, kan du få et par enkle værktøjer til at få det bedste og mest konstruktive ud af hverdagens små konflikter. Råd og metoder bygger på information fra arbejdsmiljoewebs tema om konflikter.

Start med at tænke vi
I de fleste konflikter tænker du nok mest på dine egne meninger som de mest ”rigtige”. Men hvis du anerkender den andens synspunkter, får du tænkt dig og din modpart ind i en helhed. På den måde føler din modpart sig heller ikke trådt på, og konflikten kan blive på et roligere plan. Uanset, hvor uenig du er, så er det vigtigt at få denne ”vi-situation kridtet op.

Undersøg
I konflikter, især dem som virkelig betyder noget for dig, kan det være svært ikke at gå i forsvarsposition. Eller at gå til modangreb på kollegaen. Hvis det sker, er der først en konfliktoptrapning i sigte. Men i stedet for at ty til det, så begynd at undersøge, hvad der kan ligge bag uenigheden. Spørg ind til, hvorfor den anden gør tingene på den måde, eller hvorfor vedkommende har den bestemte mening om tingene. Det kan være med til afsløre årsagen tilkonfliktens opståen. Når du går sådan til værks, åbner du også op for en dialog, lærer oget nyt og måske kan I endda nå helt til enighed. Og konflikten er undgået.

Gør noget
Konflikter kan være af forskellig karakter – nogle kræver større udredninger og løses måske først over tid. Andre konflikter er egentlig mere funderet i små irritationer eller misforståelser. Uanset hvad, skal der gøres noget. Men hvad skal du gøre? En dialog omkring, hvad I er enige om, er altid en god begyndelse på at få konfliktbranden slukket. Der er dog også situationer, hvor det er bedre at gå anderledes til værks. For eksempel kan det være bedre at fokusere på processen op til konflikten eller tale om den indbyrdes arbejdsrelation. Det kræver, at man har en god fornemmelse for situationen.

I konfliktsituationen eller optrapningen kan det være lidt af en kunstart at bevare tålmodigheden. Tålmodighed er dog et vigtig redskab i konfliktløsningen og sammen med de tre metoder, er du godt på vej til at løse konflikten i stedet for at trappe den op.

Læs også: Konflikttrappen - sådan udvikler konflikter sig

 

Arbejdsmiljoweb.dk

Arbejdsmiljoweb.dk er hjemmesiden for BrancheArbejdsmiljøRådene, som udvikler materialer om en række emner indenfor arbejdsmiljø. Her kan man læse om forskellige værktøjer til et bedre arbejdsliv.

For eksempel, hvordan man håndterer konflikter. 

BrancheArbejdsmiljøRådene tæller arbejdsområderne Finans. Social og Sundhed, Undervisning og Forskning samt Offentlig kontor og Administration. 

Mere inspiration: Arbejdsglæde i en kommunal verden
Balloner

Skru op for arbejdsglæde på din kommunale arbejdsplads ved hjælp af værktøjer, erfaringer og mødeguider fra projekt ’Arbejdsglæde i en kommunal verden’. Læs mere om arbejdsglæde og projektet her.